Sony TV ongelma
Matti Lehtiniemi
2021-12-07 12:25:01 UTC
Pitäisi saada SONY TV:n tallentamat ohjjelmat siirrettyä
Linuxiin.(Ubuntu 20.04 LTS)

Joskus käytin eri digibokseilla ProjectX nimistä ohjelmaa TS-loppuisten
ohjelmien muuttamiseen.
Mutta tässä on .bin päätteinen ohjelmatiedosto,eikä ProjectX tunnista sitä.
VLC player osaa tiedostotyypin, mutta näyttää mustaa ruutua ja tiedoissa
sanoo MPEG-2 streamin olevan salattu.
Minulla ei kuitenkaan ole yhtään salattua kanavaa boksissani, eikä edes
conax kortinlukijaa.

SONYn TV näyttää ohjelmat aivan normaalisti.
Mikä neuvoksi ? Salaako TV automaattisesti ohjelmat USB-tikulle ?
Miksi se tekee niin, onko se nykyajan tekijänoikeus-vaatimus ?
(Olen asentanut mielestäni kaikki essentials ja restricted codecs)

Matti
Otto J. Makela
2021-12-07 13:38:53 UTC
[...] SONYn TV näyttää ohjelmat aivan normaalisti.
Mikä neuvoksi ? Salaako TV automaattisesti ohjelmat USB-tikulle ?
Miksi se tekee niin, onko se nykyajan tekijänoikeus-vaatimus ?
Kyllä, tämä kiva yllätys kuuluu "HD Ready" vaatimuksiin.
Eihän tuollaisia suinkaan kuluttajan eduksi keksitä.

Vaihtoehtosi tässä vaiheessa ovat youtube-dl, yle-dl, tai
pidemmällä aikavälillä joku Linux-pohjainen digivastaanotin.
--
/* * * Otto J. Makela <***@iki.fi> * * * * * * * * * */
/* Phone: +358 40 765 5772, ICBM: N 60 10' E 24 55' */
/* * * Computers Rule 01001111 01001011 * * * * * * */
Matti Lehtiniemi
2021-12-07 15:39:31 UTC
Post by Otto J. Makela
[...]
Jaa ,noinko ilkeästi asiat ovat.Oli mulla joskus DVB-T USB-tikku,mutta
ei ole enään.
DVB-2 tikku ajureineen pitäisi siis hankkia tähän Linuxiin.

Piti tehdä tästä laite ,joka lämmittää mun asuntoa mutta ostin
vahingossa Asus Nvidia 1030 näytönohjaimen, jolla ei voi louhia kryptoja.

Kytkin näytönohjaimen sitten televisioon, ja asensin kaikkia mukavia
Linux-ohjelmia.

Tarkoitus olisi rakentaa rahalla Google-tillle elokuvakirjasto, mutta
suosikkielokuvani maksavat 15 euroa + , joten ajattelin säästää rahaa.
Olen mä kaksi elokuvaa ostanut jo sinne, Star Wars New Hope ja Star Trek
2:wrath of khan.(yht 30 euroa)

Jonkun verran tän Linuxin kanssa joutuu vielä nörtteilemään, mutta
Google ja copy-paste tekee hommasta aika helpon.
Sain noi ostamani leffat näkymään Chromessa kun asensin jotain kodekkeja.

Sitten jouduin äänen kanssa säätämään, joku pavucontrol taisi tepsiä
siihen.(näin ainakin oletan että se oli se, myös raspberry Pi:ssä oli
sama ongelma.Saattoi olla Raspiconfig, joka PI:n korjasi)

Linuxia ei kyllä hirveästi tarvitsisi kehittää,että siitä tulisi kaiken
kansan käyttöjärjestelmä.Jos kone hajoaa, niin vaihtaa vaan hajonneen
osan ja asentaa USB-tikullta uuden käyttiksen.Tai kokoaa vaikka hieman
vanhemmista käytöstä poistetuista komponenteista koneen jonka myy jollekin.

Doomia olen pelannut gzdoom -nimisellä OPENGL -ohjelmalla.Shareware-WAD
piti asentaa erikseen.Yllättävänkin kiva peli näin vuosienkin jälkeen.
Isolla TV:llä on kiva pelata.

Matti
Matti Lehtiniemi
2021-12-07 17:07:32 UTC
Post by Matti Lehtiniemi
Jaa ,noinko ilkeästi asiat ovat.Oli mulla joskus DVB-T USB-tikku,mutta
ei ole enään.
DVB-2 tikku ajureineen pitäisi siis hankkia tähän Linuxiin.
Tuollainen olisi
http://blog.palosaari.fi/2013/10/naked-hardware-14-dvb-t2-usb-tv-stick.html

Piirisarja mainitaan:
https://www.linuxtv.org/wiki/index.php/DVB-T2_USB_Devices

Myynnissä Suomessa:
https://www.halvathinnat.com/usb-2-0-dvb-t2-digiviritin-kaukosaadimella-ja-fm-radiolla.html?gclid=Cj0KCQiAqbyNBhC2ARIsALDwAsAKBY8O1KyHJDJCNTETfOJ80buaB7psNaUgbHTJXbFJr41Kgb4g5EUaApXrEALw_wcB

Uskaltaisikohan tuollaisen ostaa ?
Siis lataa ajurit ja VLC:llä näkyy kanavat ? Ja voi tallentaa sellaiseen
muotoon ,että joku Linux-demuxeri osaa ?(esim ProjectX,Avidemux ) ?

Matti
Arto Järvinen
2021-12-07 19:58:47 UTC
Post by Matti Lehtiniemi
[...]
Tuossa ei mainita Linux yhteensopivuutta. Onkohan jotain yleisajuria
Linuxille, joka toimii...
Matti Lehtiniemi
2021-12-08 04:46:59 UTC
Post by Arto Järvinen
Tuossa ei mainita Linux yhteensopivuutta. Onkohan jotain yleisajuria
Linuxille, joka toimii...
http://blog.palosaari.fi/2013/10/naked-hardware-14-dvb-t2-usb-tv-stick.html

Tuossa on siis täsmälleen sama kuva kuin Halvathinnat.com:n mainoksessa.

Piirisarja:
"that DTV stick is basically almost same than RTL2832U + R820T reference
design, but there is one big difference - external DVB-T/T2/C
demodulator. It is also a little bit bizarre as it advertises unofficial
SDR (provided by RTL2832P)."

Matti