Hyytyi
Matti Lehtiniemi
2022-01-02 11:09:53 UTC
Mites toi Ubuntu Linux hyytyi ?
Valitti jostain kiintolevy-virheistä.
Säädin aikani ja yritin USB:lta ladatun Ubuntun avulla korjata levyä
,mutta ei onnannut

Jonkun oudon säätämisen jälkeen tuli GRUB ,kun yritin buutata Linuxia
kiintolevyltä.Siinä sanottiin että käytä fsck -ohjelmaa.
JA Voila ! se tepsi .Kone lähti taas toimimaan ja pääsin pelaamaan
Steamista ostettua Ultimate Doom WADia gzdoom -ohjelmalla.

Eikös tämmöisten korjausten pitäisi tapahtua automaattisesti ?
Eihän Linuxia saa kaiken kansan käyttöjärjestelmäksi jos tämmöisten
asioiden kanssa pitää tapella.
Ainakin tuon disk-sovelluksen pitäisi osata korjata ssd-asema eikä fsck:n

Onneksi en ole niin pahasti ryypännyt järkeäni että muistin että:
fsck = file system check ja tajusin oikeasti kokeilla tota.

Menihän jo muinoin Windows 95:sessa automaattisesti kiintolevyn korjaus
päälle, jos siinä havaittiin virheitä.(Tai ainakin Windows 98:ssa)
(googlasin:scandisk.exe)
TJT2
2022-01-05 07:25:52 UTC
Post by Matti Lehtiniemi
Mites toi Ubuntu Linux hyytyi ?
Vaihda suosiolla Minttiin, minullakin oli ongelmia ubuntun kanssaq
https://linuxmint.com/
Post by Matti Lehtiniemi
Valitti jostain kiintolevy-virheistä.
Kiintolevy voi olla hajoamassa lopullisesti. Alla kertomasi tosin viittaa
käyttiksen aiheuttamaan sekoiluun.
Post by Matti Lehtiniemi
[...]
Niin, yleensä viimeistään kiintolevyn partitiointi ja partitioiden
formatointi ratkaisee ongelmat, jos kiintolevy on fyysisesti kunnossa.
Post by Matti Lehtiniemi
Steamista ostettua Ultimate Doom WADia gzdoom -ohjelmalla.
Ei sano mulle mittään...
Post by Matti Lehtiniemi
Eikös tämmöisten korjausten pitäisi tapahtua automaattisesti ?
Maailmassa on paljon asioita, joiden pitäisi olla toisin kuin mitä ne nyt
ovat.
Post by Matti Lehtiniemi
Eihän Linuxia saa kaiken kansan käyttöjärjestelmäksi jos tämmöisten
asioiden kanssa pitää tapella.
Nimenomaan Linuxin kanssa saa tapella, asenna windows jos haluat kaiken
olevan automaattista.
Post by Matti Lehtiniemi
Ainakin tuon disk-sovelluksen pitäisi osata korjata ssd-asema eikä fsck:n
Minulla ei ole kokemusta SSd asemista, vaikka lyhenne SS onkin muuten
tuttu... Näkyy olevan normaali flash-muisti
https://fi.wikipedia.org/wiki/SSD
Onhan sinulla
x x x
Windows 7 ja uudemmat versiot sisältävät TRIM-komennon tuen. Linuxin ydin
sisältää tuen versiosta 2.6.33 alkaen; komento välitetään perille mikäli
käytössä on ext4-tiedostojärjestelmä ”discard”-valinnalla.
x x x
?
Post by Matti Lehtiniemi
fsck = file system check ja tajusin oikeasti kokeilla tota.
Niin, jos tiedostojärjestelmässä tuntuu olevan jotain häikkää, kannattaa
tietysti ajaa joku check.
Post by Matti Lehtiniemi
Menihän jo muinoin Windows 95:sessa automaattisesti kiintolevyn
korjaus päälle, jos siinä havaittiin virheitä.(Tai ainakin Windows
98:ssa) (googlasin:scandisk.exe)
Menikö? Aikoinaan työpaikalla ajelin scandiskeja ihan manuaalisesti, ja
kyllä se muistaakseni kysyi...
--TJT--
TJT2
2022-01-08 08:42:49 UTC
Post by TJT2
Kiintolevy voi olla hajoamassa lopullisesti. Alla kertomasi tosin
viittaa käyttiksen aiheuttamaan sekoiluun.
Tuskin ,sillä samaan aikaan televisioni sammui oudosta.Jouduin
Niin, vastoin tapojani aloin kirjoittaa ennen kuin olin lukenut
huolellisesti läpi, joten oletin että tarkoitit kiintolevyllä perinteistä
mekaanista, jollainen minulla on kaikissa koneissani. Erilaisia linuxeja
testatessani jouduin sitten opettelemaan partitioinnin yms. Ja sellainen
hassu fakta tuli vastaan, että kryptaus ei ilmeisesti kryptaakaan ihan
kaikkea, vaan sinne jää joku salaamaton osio.
ottamaan TV:n pois pistokkeesta ja laittamaan takaisin, se auttoi.
Olisikohan yöllä ollut joku jännitepiikki sähköverkossa, joka sitten
resetoi koneen samaan aikaan kun se yritti kirjoittaa jotain ?
Paljon mahdollista, täälläkin oli eräänä aamuna pitkä sähkökatko. Ja aika
usein sellaisia lyhyitä, jossa sähköt ensin katovat, ja yrittävät monta
kertaa tulla takaisin, sellainen räpsyttely ei tee gutaa millekään
sähkölaitteelle.
Post by TJT2
Niin, yleensä viimeistään kiintolevyn partitiointi ja partitioiden
formatointi ratkaisee ongelmat, jos kiintolevy on fyysisesti
kunnossa.
Niin, ja sitten pitää asentaa ohjelmistot uudelleen... hirveä työ.
Jos niitä edes löytää, minullakin oli eräässä ihan uutena ostamassani
XP-koneessa hyvä videoeditori, tuli sen koneen mukana, mutta kun sitten sp3
tuhosi käyttiksen, en enää saanut mistään tuota editoria. Tai olisihan sen
saanut isolla rahalla...
Post by TJT2
Steamista ostettua Ultimate Doom WADia gzdoom -ohjelmalla.
Ei sano mulle mittään...
Doom on kuuluisa peli siitä ,että siinä käytettiin BSP:tä ensimmmäisen
kerran pelissä.(Binary Spaced partitining)
Jaa... minä en ole tällä vuosituhannella pelannut oikeastaan mitään muuta
kuin shakkia, ja sitäkin kahdesta syystä:
1. en joskus nuorena opiskellut sen sääntöjä, joten ajattelin että korkea
aika opetella, ja
2. win 7:n mukana tuli ihan kivan näköinen shakkipeli.
Nykyään tosin olen pelannut shakkia vain linux-koneellani.
Se teki siitä erittäin nopean sen ajan 386 ja 486 -koneissa.
Koulussa jouduin tuollaisiakin käyttämään, tai jossain, mutta itse en
koskaan omistanut, siirryin suoraan 8088:sta pentiumiin... vai olikohan
siinä ekassa win95 koneessa 486?
Ensimmäinen saman tyypin(John Carmack) tekemä peli, Wolfenstein 3d
innoitti minut koodaamaan kloonin.Se perustui kaksiuloitteisiin
viivanpiirto-rutiineihin ,samalla tavalla kuin nykyajan 3d -kortit
tekevät raytracingia.
Pelissäni oli hakaristejä, samaan tapaan kuin Wolfenstein 3d:ssä.
Peli jossa hakaristeja? Nyt alkoi kiinnostaa...
Descent niminessä pelissä oli portaalitekniikka, jolla pystyi vapaasti
liikkumaan 3-uloitteisessa maailmassa.
Itse kun koodasin ammatikseni 3d-pelejä niin me yhdistettiin
Paljonko siitä koodaamisesta maksettiin?
portaali-tekniikka ja BSP-puut.
Valitettavasit ohjelmointi ei koskaan sopinut minulle, kun
alitajuntani ei määrittele sitä työnteoksi
Alitajunnassasi on jotain vikaa.
enkä onnistunut missään työpaikassa.
Millä tavalla et onnistunut? Siis oliko ongelma siinä että se koodaaminen ei
oikein sujunut, pelit bugitti ja aikataulut paukkui, vai oliko ongelma että
et jaksanut tulla ajoissa töihin, vai oliko jotain ihmissuhdeongelmia
työkavereiden ja/tai pomojen kanssa?
Sitten vajosin nysväämään ja velttoilemaan, kun egoni ei
sallinut enää fyysistä työtä.
Koodaaminen ei nyt niin fyysistä ole... Ja mikä esti koodaamasta ihan
työttömänä, ja sitten myymästä sitä valmista peliä tai muuta ohjelmaa
jollekin firmalle?
Melkein henki lähti kaljottelun takia.Onneksi nyt teen pari päivää
viikossa fyysistä työtä, se pitänee minut alkoholista loitolla ja
riivaavan omantuntoni kurissa.
Täällä on saanut tehdä lumitöitä joka päivä, ja uuniinkin pitäisi löytää
polttopuita.
Post by TJT2
Nimenomaan Linuxin kanssa saa tapella, asenna windows jos haluat
kaiken olevan automaattista.
Ei se nyt niin iso homma olisi automatisoida kiintolevyn korjaamista,
jos siinä havaitaan virheitä.
Aika automaattisesti nuo ohjelmat niitä sorkkivat, jos vain antaa luvan. Sen
sijaan en tykkää ollenkaan ohjelmista, jotka tekevät ties mitä ihan
ominpäin.
Windowsin käyttö on kuitenkin rasittavaa, Linux on loogisempi.
Sovellusohjelmiahan sitä yleensä käytetään, käyttis vain pyörii siellä
jossain taustalla.
Post by TJT2
[...]
Eiköhän tässä windows 11:ssa ole automaattinen TRIM .Jos ei ole ,niin
On siinä, sehän on paljon uudempi kuin 7. Tai mistäs minä tiedän, kun se
päivitysohjelma yritti kuukausitolkulla huijata minua asentamaan
win10-koneeseeni tuon yxtoistasen, kunnes eräänä päivänä ilmoitti että
koneeni ei olekaan win11-yhteensopiva!!
pitää muistaa kirjottaa tuo joskus.
Mulla on ext4 -tiedostojärjestelmä linux-koneessani.
Minullakin taitaa olla, ainakin yhdessä linux-koneessani. Montako
tietokonetta sinulla on?
Post by TJT2
Menikö? Aikoinaan työpaikalla ajelin scandiskeja ihan manuaalisesti,
ja kyllä se muistaakseni kysyi...
Muistan kyllä että sen pystyi ajamaan manuaalisesti...
Niin, taitaa olla, että jos kone crashaa, niin seuraavassa bootissa ajelee
automaattisesti jotain tarkistuksia. Mutta onneksi nämä minun nykyiset
win-koneeni eivät ole sekoilleet pitkään aikaan... eikä tuo nyt käytössä
oleva linux-koneenikaan, toinen linux-kone on ollut pitkään varastossa,
mutta kyllä senkin pitäisi olla OK...
--TJT--
Matti Lehtiniemi
2022-01-08 11:11:34 UTC
Post by TJT2
Nykyään tosin olen pelannut shakkia vain linux-koneellani.
Mä tein vuosi pari sitten killer Sudokuja, nykyään teen matematiikan
harjoitustehtäviä kehitääkseni älyäni.
Saamari kun sitä meni heikkoon tilaan kaljoittelun ja velttoilun takia.
Järkeni ei pelaa enää niin kuin ennen, mutta selvästi paranemista on
havaittavissa.

Suosittelisin sinullekin tuota matematiikkaa, Shakin
pelaamisella/Sudokujen tekemisellä ei opi mitään.
Post by TJT2
Koulussa jouduin tuollaisiakin käyttämään, tai jossain, mutta itse en
koskaan omistanut, siirryin suoraan 8088:sta pentiumiin... vai olikohan
siinä ekassa win95 koneessa 486?
Mä siirryin Mikromikosta Commodore 64.seen, sitte 80286 -koneisiin.
Koneiden käytöstäni oli 90% tietokonepelaamista ja 10% jotain järkevää,
kuten matematiikkaa tai tietokoneohjelmointia.
Post by TJT2
Paljonko siitä koodaamisesta maksettiin?
Ihan hyvin, ei sillä oikeastaan ollut merkitystä kun elin äitini
rahoilla.12 000 markkaa muistaakseni kuussa.Äitini palkka oli yli 30 000
markkaa.Sain kyllä euro-aikanakin jotain palkkaa koodaamisesta.
Pomollani yhdestä firmasta on nykyään yli 100 miljoonan euron omaisuus.

Nythän olen rikastunut luotonlaajennuksella, eli myymällä
asunotoni.Rahalla on vähän merkitystä minulle, sen sijaa terveydellä
sitäkin enemmän.
Post by TJT2
[...]
Tarkalleen ottaen meni niin, että kun en pitänyt sitä työntekona, en
kehdannut pyytää lomaa.Ja olen hyvin pyrkiväinen helppoon elämään,lomaa
pitää pitää paljon.
Sitten hajosin henkisesti oman ajan puutteeseen.Viisi päivää viikosssa 8
tuntia päivässä ei todellakaan sopinut minulle.
Post by TJT2
Koodaaminen ei nyt niin fyysistä ole... Ja mikä esti koodaamasta ihan
työttömänä, ja sitten myymästä sitä valmista peliä tai muuta ohjelmaa
jollekin firmalle?
Tuota olen suunnitellut.Mutta se vaatii että pidän omantuntoni kurissa
tekemällä kaksi päivää viikossa fyysistä työtä muille ihmisille.
Post by TJT2
Täällä on saanut tehdä lumitöitä joka päivä, ja uuniinkin pitäisi löytää
polttopuita.
Mä en pysty hakemaan polttopuita liiteristä kun jalka on
hajalla.Sähköllä pitää lämmittää, kallista...
Post by TJT2
Sovellusohjelmiahan sitä yleensä käytetään, käyttis vain pyörii siellä
jossain taustalla.
On se looginen jos tajuaa UNIXin .Meillä oli UNIX käytössä teknillisessä
korkeakoulussa.
Post by TJT2
Minullakin taitaa olla, ainakin yhdessä linux-koneessani. Montako
tietokonetta sinulla on?
Kaksi tablettia Androidilla, Samsung Galaxy Tab A(2016) sekä uudempi
versio samasta Galaxy Tab A7
Sitten on HP:n Windows -läppäri 11 generaation Intel I5 prosessorilla ja
iRis Xe -grafiikoilla.
Linux koneeni erikoisuus on muistin määrä, 16 Gigatavua.Prossa on 10
vuotta vanha i3 taajuudella 3.3 Gigaherziä
Ari Saastamoinen
2022-01-08 11:43:00 UTC
Post by Matti Lehtiniemi
Linux koneeni erikoisuus on muistin määrä, 16 Gigatavua.Prossa on
10 vuotta vanha i3 taajuudella 3.3 Gigaherziä
Mitäs erikoista tuossa muistin määrässä on?
--
Arzka oh3mqu+***@hyper.fi - En halua follareita mailina
1. Valitse sopiva paikka, ei ihmisten tai rakennusten lahella, jossa
paukku voi aiheuttaa hairiota. - Iso-Kiinalaisen kayttoohje
Matti Lehtiniemi
2022-01-08 11:59:35 UTC
Post by Ari Saastamoinen
Post by Matti Lehtiniemi
Linux koneeni erikoisuus on muistin määrä, 16 Gigatavua.Prossa on
10 vuotta vanha i3 taajuudella 3.3 Gigaherziä
Mitäs erikoista tuossa muistin määrässä on?
Eihän tässä kesällä ostetussa läppärissä ole kuin 8 gigaa.Jä tämä on
uutta teknologiaa, Linuxini vanhaa.
Linuxini i3 prossasta maksoin muuten 5 euroa + 2.50 euroa
postikuluja.(Huuto.net)
1155 -kantaan.

Uudessa kännykässäni keväältä on vain 3 gigaa kuten myös tänä vuonna
ostetussa tabletissa.
TJT2
2022-01-11 07:44:59 UTC
Post by Matti Lehtiniemi
Post by TJT2
Nykyään tosin olen pelannut shakkia vain linux-koneellani.
Mä tein vuosi pari sitten killer Sudokuja, nykyään teen matematiikan
harjoitustehtäviä kehitääkseni älyäni.
Suosittelisin sinullekin tuota matematiikkaa, Shakin
Matematiikkaa tuli harrastettua opiskeluaikana ihan tarpeeksi, mutta toki
sitä joutuu jatkuvasti käyttämään, täällä sfnetissäkin osoitin holokaustin
valheeksi nimenomaan matematiikan avulla, esim se Treblinka-laskelmani,
jossa lähtöarvot Treblinkan oman holokaustitutkimuskeskuksen yms
sivustoilta. Väitettyä määrää ihmisiä ei olisi mitenkään voitu kaasuttaa ja
haudata väitetyllä systeemillä väitetyssä ajassa. Ja sitten se mätien
ruumiiden ylöskaivu ja käryttely ratakiskoista kyhätyllä grillillä,
nimenomaan matematiikka osoittaa että ei onnistu muutaman risun avulla jne.
Post by Matti Lehtiniemi
pelaamisella/Sudokujen tekemisellä ei opi mitään.
Shakkia pelaamalla oppii ne shakin säännöt. Ja kärsivällisyyttä, olen
nimittäin huomannut että kaikki virheeni shakissa ovat "siirsin ensin ja
ajattelin vasta sitten".
Post by Matti Lehtiniemi
Post by TJT2
[...]
Minulla oli Vic-20, eräässä vaiheessa kaksikin niitä.
Post by Matti Lehtiniemi
Koneiden käytöstäni oli 90% tietokonepelaamista ja 10% jotain
järkevää, kuten matematiikkaa tai tietokoneohjelmointia.
Minulla nuo prosenttiluvut toisinpäin.
Post by Matti Lehtiniemi
Post by TJT2
[...]
Hirveän isoja palkkoja.
Post by Matti Lehtiniemi
Post by TJT2
[...]
Oliko se työpaikkasi jossain ulkomailla? Täällä Suomessa ei tarvitse pyytää
lomia, nehän on määrätty lakipykälissä tai työehtosopimuksissa. Joten
eräässä työpaikassani se oli niinpäin, että pomo pyysi meitä töihin
lomallakin...
Post by Matti Lehtiniemi
elämään,lomaa pitää pitää paljon.
Sitten hajosin henkisesti oman ajan puutteeseen.Viisi päivää
viikosssa 8 tuntia päivässä ei todellakaan sopinut minulle.
Minä tein kerran seitsemän päivää viikossa, ja aika usein ne viisipäiväiset
viikot sisälsiväåt 10 - 1x tuntisia päiviä, kun eräässä vaiheessa tuossa
firmassa tehtiin ylitöitä enemmän kuin laki salli.
Post by Matti Lehtiniemi
Post by TJT2
[...]
Vaan mikä esti sinua tekemästä tuota jo silloin kauan sitten?
Post by Matti Lehtiniemi
Post by TJT2
Täällä on saanut tehdä lumitöitä joka päivä, ja uuniinkin pitäisi
löytää polttopuita.
Mä en pysty hakemaan polttopuita liiteristä kun jalka on
hajalla.
Löitkö kirveellä vai onko "koronarokotteen" aiheuttama veritulppa? Siinä
Israelissa kuvatulla videolla yhdellä miehellä jalassa yli metrin pituinen
hyytymä, ei hänkään pahemmin pystynyt kävelemään, ja muistaakseni sen miehen
työkavereille tuli samantapaisia. Ja aikoinaan sodan aikana eräs
sukulaisena, vielä silloin lapsi, löi kirveellä omaan jalkaansa ison haavan,
eräs nainen sitten soitti hädissään lääkärille, joka vastasi "En minä jouda
pikkupoikien haavoja paikkailemaan, kun on näitä sotilaitakin..." joten
kyseinen nainen sitten hoiti pojan jalan kuntoon ihan omin avuin.
Post by Matti Lehtiniemi
Sähköllä pitää lämmittää, kallista...
Sähköhän on lähes ilmaista, siirtohan se maksaa, mutta siinähän on se
kiinteä kulu, joka pitää maksaa vaikka ei käyttäisi sähköä ollenkaan.
Itsellänikin uusin sähkölasku alle 10 euroa, ja siitäkin suurin osa jotain
veroja ja kiinteitä maksuja, mutta vähän ennen tuota laskua maksoin lähes
100 euroa siirtomaksuja, joissa niissäkin aika paljon veroa.
Post by Matti Lehtiniemi
Post by TJT2
Sovellusohjelmiahan sitä yleensä käytetään, käyttis vain pyörii
siellä jossain taustalla.
On se looginen jos tajuaa UNIXin .Meillä oli UNIX käytössä
teknillisessä korkeakoulussa.
Linux käsittääkseni on jonkinlainen versio unixista, mutta ei kai sitä
unixia tarvitse opetella jotta osasi linuxin? Opinhan minäkin käyttämään
AmigaOS:ia, ja vasta sitten paljon myöhemmin opin että sillähän on
jonkinverran yhteistä, ilmeisesti ne suunnittelijat tunteneet myös tuon
unixin, ja ottaneet vaikutteita eri käyttiksistä, ja jotkut asiat ilmeisesti
jopa suoraa kopiota.
Post by Matti Lehtiniemi
Post by TJT2
Minullakin taitaa olla, ainakin yhdessä linux-koneessani. Montako
tietokonetta sinulla on?
Kaksi tablettia Androidilla, Samsung Galaxy Tab A(2016) sekä uudempi
Tabletti on jotenkin hassu sana... Itselläni on niitä vain lääkepurkeissa.
Post by Matti Lehtiniemi
[...]
Minulla taitaa olla tässä win XP koneessa yksi ainoa giga, liittyyköhän se
jotenkin siihen että tällä ei nykyään pysty tekemään paljon muuta kuin
lähettelemään viestejä nyysseihin...? Vaan siis voiko vanhoihinkin koneisiin
lisätä tuosta noin vaan noin paljon muistia? Tuo toinen linux-koneeni taitaa
myös olla 1 Gb, ja se tahmaa vielä pahemmin kuin tämä win, jos sillä yrittää
surffailla netissä. Ja mistä sitä muistia nykyään saa? Aikoinaan
kierrätyskeskus möi puretuista koneista poistettuja, mutta ilmeisesti
lopetivat kun myymälä ja tavaroiden vastaantto muuttivat eri paikkoihin!?
Netistä tietysti voinee tilata, mutta lähetyskulut, ja jos se olekaan
toimiva... ja muutenkin tulisi suosia kivijalkakauppoja, IMHO.
--TJT--
Matti Lehtiniemi
2022-01-11 09:24:40 UTC
Post by TJT2
nimittäin huomannut että kaikki virheeni shakissa ovat "siirsin ensin ja
ajattelin vasta sitten".
Ihan kun meikäläinen joskus hulluina vuosina ,kun kiersin maailmaa ja
kävin Thaimaassa monta kertaa.
Post by TJT2
Vaan mikä esti sinua tekemästä tuota jo silloin kauan sitten?
Käsittämätön tarve luimuilla.Pystyn pettämään itseäni aivan loputomiin.
Ja ylpeys sekä ylimielisyys.
Olen varmaan 80% elämästäni elänyt siten , että huono omatuntoni estää
minua tekemästä asioita.Huono omatunto siitä,etten tee töitä.
Post by TJT2
Löitkö kirveellä vai onko "koronarokotteen" aiheuttama veritulppa? Siinä
Mulla on jalassa kovia kipuja.Kaverini ehdotti että minulla olisi
kihti.Itse epäilen sitä tai osteoporoosia.
Post by TJT2
joka vastasi "En minä jouda pikkupoikien haavoja paikkailemaan, kun on
näitä sotilaitakin..." joten kyseinen nainen sitten hoiti pojan jalan
kuntoon ihan omin avuin.
Aika pientä tuo.Isoäitini veli sekä isän että äidin puolelta kuoli sodassa.
Post by TJT2
[...]
Täällä maalla on hurja sähkönsiirto, 8 senttiä per kilowattitunti.
Oma sähköni on aika halpaa, 5 senttiä /kWh.
Viimeisin sähkönsiirto oli 200 euroa kuussa.Vähän yli 350e taitaa mennä
mulla sähköön.
Oomi- yhtiöhän teki jonkun tempun asiakkailleen.Oliko se niin, että
poisti hintakaton tai jotain.Näissä kannattaa olla tosi tarkkana, jos on
sähkölämmitys isossa omakotitalossa kuten minulla.
Post by TJT2
Linux käsittääkseni on jonkinlainen versio unixista, mutta ei kai sitä
unixia tarvitse opetella jotta osasi linuxin? Opinhan minäkin käyttämään
Linux kehitettiin tarkastelemalla Andrew Tanenbaumin Minixiä.Ja se oli
kehitetty UNIXista.
Unixin loogisuus tulee ohjelmistoista ja putkitustekniikasta.
Sitten on kätevä kirjoittaa sudo apt-get ohjelma.Saa näppärästi nopeasti
asennettua haluamansa.
C-kielihän ja Yacc kehitettiin samalla kuin UNIX samojen ihmisten
toimesta.Itse olen C/C++ fani kun olen käyttänyt niitä niin paljon.
Windowsissa pitää googlata haluamansa ja sitten pelätä mahdollisia
viruksia tai muita säätämisiä.

Windows tykkää piilottaa tärkeitä asioita käyttäjältä.Ketuttaa kun
Ubuntukin tekee niin, en löydä .config hakemistoa kun kirjoitan dir tai
ls.Pitää kirjoitta ls -la
Post by TJT2
kuin lähettelemään viestejä nyysseihin...? Vaan siis voiko vanhoihinkin
koneisiin lisätä tuosta noin vaan noin paljon muistia? Tuo toinen
Ostin Celeron+Asus x78 emolevy+ 16 gigaa muistia 60 euron hintaan
huuto.netistä.(1155 emolevy)
Sitten vaihdoin tuon Celeronin i3 prossaan, joka maksoi siis 5 euroa.
Melkein prossun tuuletin hajosi, kun muoviosta olivat hapertuneet.
Ari Saastamoinen
2022-01-11 11:20:44 UTC
Post by Matti Lehtiniemi
Mulla on jalassa kovia kipuja.Kaverini ehdotti että minulla olisi
kihti.Itse epäilen sitä tai osteoporoosia.
Riippuu, että millaista kipua siellä jalassa on.

Kihti aiheutta kipua nivelissä, ja useimmiten alkaa varpaisden
nivelistä. Ja osteoporoosi ei käsittääkseni aiheuta kipuja
lainkaan. Se heikentää luita niin, että ne hajoilee helpommin.

Ja jos sulla on kihtiä, niin kannattaa tarkkailla ruokavaliota.

Esim. sisäelimet, ja esim. joku broilerin nahka on kihtipotilaalle
ehdoton ei. Ja vältettäviä on esim. liha ja pavut ja sienet.
TJT2
2022-01-13 07:09:58 UTC
Post by Matti Lehtiniemi
Post by TJT2
Löitkö kirveellä vai onko "koronarokotteen" aiheuttama veritulppa? Siinä
Mulla on jalassa kovia kipuja.
Niin taisi olla siinä videolla esiintyvilläkin, ja itsellänikin oli kerran
iso kipeä patti jalassa, vasta paljon jälkeenpäin tulin tulokseen, että
todennäköisesti veritulppa. Parani siis itsestään, eikä estänyt puiden
hakemista liiteristä.
Post by Matti Lehtiniemi
Kaverini ehdotti että minulla olisi
kihti.Itse epäilen sitä tai osteoporoosia.
Puiden haku liiteristä toki vaikeaa, jos jalka on kipsittu sen jälkeen kun
osteoporoosin heikentämä luu katkesi
x x x
Osteoporoosi ei "tunnu", joten sen olemassaoloa ei ole mahdollista tietää
etukäteen ilman mittauksia. Silloin kun syntyy osteoporoosiin liittyvä
luunmurtuma, taustalla on yleensä vuosikausia kestänyt luukato.
Murtuma voi tulla selkänikamaan pienen tärähdyksen yhteydessä, jolloin
nikama luhistuu kasaan. Oireena on kova kipu, joka paikallistuu selkärangan
johonkin osaan.
Toinen yleinen murtuma on reisiluun kaulan murtuma, joka syntyy
kaaduttaessa. Kolmanneksi tavallisin murtumatyyppi on ranneluun murtuma.
Myös muihin luihin voi ilmaantua murtumia vähäisten vammojen yhteydessä.
x x x
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00053

mutta koska kipsin asemesta puhut kihdistä, olen aika varma että ei sinulla
mitään luukatoa ole. Missä kohtaa se kipu tuntuu? Polvessa oleva kipu voi
tarkoittaa sitä, että joudut tekonivelleikkaukseen, tunnen/tiedän muutamia
tapauksia. Lonkassa oleva kipu voi olla syöpä, jota sitten hoidetaan
tuberkuloosina, kuten eräälle sukulaiselleni kävi... Ei siis kannata uskoa
lääkäreitä, mutta kai olet käynyt näyttämässä jalkaasi lääkärille? Häneltä
voi saada lähetteen esim magneettikuvaukseen, siellä se syy yleensä selviää
(onhan MRI kreationistin keksimä menetelmä).
Post by Matti Lehtiniemi
Post by TJT2
[...]
No pistetään sitten isommaksi: Äitini veljet kuoli... Pointti vaan oli, että
lääkärissä käyminen on usein turhaa, aika isotkin haavat yms voi hoitaa
kotikonstein.
Post by Matti Lehtiniemi
Post by TJT2
[...]
Kummallista, minulla on 4,38 sekä taajaman sisäpuolella että ulkopuolella.
Post by Matti Lehtiniemi
Viimeisin sähkönsiirto oli 200 euroa kuussa.
Paljonko se siirtolaskusi olisi, jos et käyttäisi sähköä ollenkaan?
Post by Matti Lehtiniemi
Vähän yli 350e taitaa mennä mulla sähköön.
Siirtoyhtiön lasku siis noin 200 ja energiayhtiö laksu noin 150 ?
Minkäkokoinen pääsulake? Ja paljonko menee vuodessa kilowattitunteja?
Minulla lukee tuossa toisessa "Vuosikäyttöarvio 1605 kWh".
Post by Matti Lehtiniemi
Oomi- yhtiöhän teki jonkun tempun asiakkailleen.Oliko se niin, että
poisti hintakaton tai jotain.Näissä kannattaa olla tosi tarkkana, jos
on sähkölämmitys isossa omakotitalossa kuten minulla.
Niin poistivat, ja ovat nyt viranomaisten tutkittavina
https://www.kaleva.fi/il-kilpailu-ja-kuluttajavirasto-selvittaa-oomin-to/4232615
Post by Matti Lehtiniemi
[...]
Linuxin käyttäjät taitavat olla eri mieltä, koska Linuxissakin on siirrytty
ajat sitten siihen, että käyttäjän ei tarvitse kirjoittaa paljon mitään vaan
ainoastaan klikata hiirellä. Vaan ei sekään ole kätevää jos käy niin, että
ohjelmaa ei löydykään siitä listasta.
Post by Matti Lehtiniemi
C-kielihän ja Yacc kehitettiin samalla kuin UNIX samojen ihmisten
toimesta.Itse olen C/C++ fani kun olen käyttänyt niitä niin paljon.
Itse en tykkää C:stä ollenkaan, ja tuota tuplaplussaa ei ole tarvinnut
opiskella. Jonkun paksun ja kalliin kirjan tosin aikoinaan ostin, mukana
tuli asennuslevyke joka yritti tuhota koneeni asentamalla käyttiksen mukana
tulevan kirjaston päälle vanhemman version siitä kirjastosta. Tai jotain
tuonnepäin, vuosi muistaakseni oli 1999 tai 2000.
Post by Matti Lehtiniemi
Windowsissa pitää googlata haluamansa ja sitten pelätä mahdollisia
viruksia tai muita säätämisiä.
Mitä vaikeaa siinä on? Ja ihan sama etsiminenhän jos linuxin ohjelmaa ei
löydy siitä listasta (Software Manager vai mikä se nyt olikaan). Ja sitten
vain klikataan hiirellä, ei tarvitse kirjoitella mitään mystisiä sudo
apt-gettejä johonkin DOS-ikkunaan. Virustorjunta huoleltii viruksista, ei
niitä tarvitse pelätä. Mitä säätämisiä? Toki ohjelman asetuksia voi joutua
säätämään, mutta ihan sama säätäminenhän se on kaikissa käyttiksissä.
Post by Matti Lehtiniemi
Windows tykkää piilottaa tärkeitä asioita käyttäjältä.Ketuttaa kun
Ubuntukin tekee niin, en löydä .config hakemistoa kun kirjoitan dir
tai ls.Pitää kirjoitta ls -la
Suosittelen edelleenkin Minttiä, vaikka ei aavistustakaan piilotteleeko se
jotain, kun ei ole erityisemmin ollut tarvetta etsiä.
Post by Matti Lehtiniemi
Post by TJT2
[...]
Ei taida olla vastaus kysymykseeni. Pitänee kai ottaa muisti jostain
koneestani ja tunkea se johonkin toiseen koneeseen, ja katsoa onko minulla
sitten yksi tehokkaampi kone vai kaksi täysin toimimatonta konetta. Joskus
kauan sitten lisäilin muistejakin ihan töikseni...
--TJT--
Matti Lehtiniemi
2022-01-13 09:11:57 UTC
tulokseen, että todennäköisesti veritulppa. Parani siis itsestään, eikä
estänyt puiden hakemista liiteristä.
No nyt toi jalka on taas kunnossa ensimmäistä kertaa 1.5 viikkoon.Se oli
jouluna 4 päivää kunnossa.En kyllä hae puita liiteristä pariin päivään,
pitää tarkkailla tilannetta.Föhn -tuulikin tekee ilman lämpimäksi.
Kummallista, minulla on 4,38 sekä taajaman sisäpuolella että ulkopuolella.
Siihen tulee sähkönsiirtoverot+ALV lisäksi vielä, jolloin päädytään 8
senttiin.
Siirtoyhtiön lasku siis noin 200 ja energiayhtiö laksu noin 150 ?
Minkäkokoinen pääsulake? Ja paljonko menee vuodessa kilowattitunteja?
Minulla lukee tuossa toisessa "Vuosikäyttöarvio 1605 kWh".
Vuosikäyttöarvio 3*25A on 14000 kWh.Kesällä ei mene juuri mitään.Isot
ikkunat etälään antaa ilmaista aurinkoenergiaa.
Post by Matti Lehtiniemi
Oomi- yhtiöhän teki jonkun tempun asiakkailleen.Oliko se niin, että
poisti hintakaton tai jotain.Näissä kannattaa olla tosi tarkkana, jos
on sähkölämmitys isossa omakotitalossa kuten minulla.
Pelottaa tämä Kotimaan Energiani.Niilläkin on semi-huijaus maine,kuten
näköjään Oomilla.Toivottavasti niillä ei ole mitään temppua minulle
varalla, kun saavat vain 4.5 senttiä per KWh.
Kaljottelun ja velttoilun heikentämä itsetuntoni vaikeuttaa omien etujen
ajamistani.
Joku oli lisännyt.
TJT2
2022-01-15 02:55:23 UTC
Post by Matti Lehtiniemi
tulokseen, että todennäköisesti veritulppa. Parani siis itsestään,
eikä estänyt puiden hakemista liiteristä.
No nyt toi jalka on taas kunnossa ensimmäistä kertaa 1.5 viikkoon.Se
Ei vaan näytä tulevan mitään selvitystä, että mikä jalkaasi vaivaa. Siis
koskeeko lonkkaan vai reiteen vai polveen vai sääreen vain nilkkaan vai
jalkaterään vai joka paikkaan? Ja minkälaista kipua? Iskiaskipu voi tuntua
lähes koko jalan pituudelta, mutta ei jalassa ole mitään vikaa vaan selässä
on hermo pinteessä, joko välilevyn poksahduksen vuoksi tai jonkun muun syyn
takia. Terävä "viivamainen" kipu sen hermon kohdalla, kun taas esim
lihaskivut ovat yleensä epämääräistä särkyä tai jomotusta laajalla alueella,
vaikka joku repeämä tms voi tuntua ihan pienelläkin alueella. Ja polven tms
nivelen kipu yleensä siinä nivelessä, särky tai pistävä kipu.
Post by Matti Lehtiniemi
oli jouluna 4 päivää kunnossa.En kyllä hae puita liiteristä pariin
päivään, pitää tarkkailla tilannetta.Föhn -tuulikin tekee ilman
lämpimäksi.
Niin, kovasti tuli lumet katoilta ovien eteen, piti poistaa kiireesti jotta
se penkka ei ennätä jäätyä.
Post by Matti Lehtiniemi
Kummallista, minulla on 4,38 sekä taajaman sisäpuolella että ulkopuolella.
Siihen tulee sähkönsiirtoverot+ALV lisäksi vielä, jolloin päädytään 8
senttiin.
Uusin siirtolasku onkin jo yli 50 euroa, siirto 8,85 euroa joka
käsittääkseni sisältää ALVin, mutta 5,64 euron sähkövero on listattu
erikseen. Ja tuo 8,85e siis tulee siitä 4,38 e/kWh hinnasta kun olen
näköjään joulukuussa kuluttanut yli 200 kWh. Joten ilmeisesti helmikuussa
tulee vielä isompi lasku, kun nyt tammikuussa sähköä mennyt vielä enemmän.
Post by Matti Lehtiniemi
[...]
Vaan mihin menee noin tolkuttomasti talvella? 14 MWh alle puolessa
vuodessa...?
Post by Matti Lehtiniemi
ikkunat etälään antaa ilmaista aurinkoenergiaa.
Minulla on edelleenkin ostoslistalla ilmastointilaite, sähköä sellainenkin
sitten syö helteellä.
Post by Matti Lehtiniemi
Post by Matti Lehtiniemi
[...]
Miksi et osta sähköäsi joltain luotettavalta yhtiöltä?
Post by Matti Lehtiniemi
varalla, kun saavat vain 4.5 senttiä per KWh.
Kaljottelun ja velttoilun heikentämä itsetuntoni vaikeuttaa omien
etujen ajamistani.
Mutta ilmeisesti olet joskus ajanut etusti johonkin Kotimaan Energiaan
(koskaan aikaisemmin kuullutkaan), vai onko tuo joku nimenomaan siellä
teilläpäin toimiva yritys jolta ostettu kymmeniä vuosia? Minulle tulee
periaatteessa samalta firmalta joka aikoinaan veti piuhat talon seinään jo
kauan ennen syntymääni... mutta yritys tietysti vaihtanut nimeä, kun
joutuivat pilkkomaan kahdeksi eri yrityksekseksi, joista toinen siirtää ja
toinen vastaa siitä itse energiasta.
--TJT--
Matti Lehtiniemi
2022-01-15 04:23:05 UTC
TJT2 kirjoitti 15.1.2022 klo 4.55:

No en nyt viitsi näistä fyysisitä ongelmista enempää
keskustella.Henkiset ongelmani(itsepetos) ja sitä seurannut kaljotelu ja
laiskottelu ovat niin paljon isompia ongelmia.
Post by TJT2
Niin, kovasti tuli lumet katoilta ovien eteen, piti poistaa kiireesti
jotta se penkka ei ennätä jäätyä.
Mullakin kuului kiva rytinä kun lumi tuli peltikatolta alas.
Post by TJT2
[...]
Mulla meni joulukuussa 2000 kWh
Post by TJT2
Vaan mihin menee noin tolkuttomasti talvella? 14 MWh alle puolessa
vuodessa...?
Onko se tolkuttomasti 90 neliön omakotitalossa ? Mulla siis oli koko
joulukuun jalka kipeäni.Muutamina lyhyinä aikoina jolloin jalkani
toimi,lämmitin yhden pesällisen puita varaavassa takassa.

Noi ikkunat on vanhat, ei mitään moderneja lämpöikkunoita.Toisaalta ne
ovat kirkkaita, joten aurinkoenergia pääsee kivasti sisään.
Post by TJT2
Minulla on edelleenkin ostoslistalla ilmastointilaite, sähköä
sellainenkin sitten syö helteellä.
Toi viilennys ei maksa paljoa.Kannattaa ostaa ja panostaa omaan
hyvinvointiin.
Minunkin kannattaisi ostaa mutta en tiedä kauanko asun täällä maalla.
Sielu kyllä lepää täällä kaukana PK-seudun melskeestä.PK-seutu on
muuttunut isoksi rakennustyömaaksi luotonlaajennuksen takia.On sitä
ollut jo 10 vuotta.
Post by TJT2
Miksi et osta sähköäsi joltain luotettavalta yhtiöltä?
En muista syytä enään.Kai joku puhelinmyyjä sai ylipuhuttua minut.

Tässä tilanteessa on kolme ongelmaa:
A) Golf -virran kylmeneminen lisää euroopan kaasunkulutusta ja nostaa
siis kaasun hintaa
B) Luotonlaajennuksen takia koronarahastojen yhteydessä on painettu
paljon euroja tyhjästä.
Tämän seurauksena eurot leviää ja aiheuttaa inflaatiota, myös energian
hintaan.
C) Ydinvoima- ja ilmasto-pelon takia voimaloita lakkautetaan, minkä
seurauksena kalliiksi muuttuvalla kaasulla lämmitetään.

Tästähän johtui Kasakzanin ongelmat, ihmisiä jopa kuoli kun nestekaasun
hinta tuplaantui, ja aiheutti levottomuuksia.

Kun Kotimaan Energia saa vain 4.5 senttiä multa per kWh, saattaa ne
tehdä juuri nyt jopa tappiota sopimuksellani.Siksi pelkään mahdollisia
juonia.
TJT2
2022-01-18 10:45:57 UTC
Post by Matti Lehtiniemi
No en nyt viitsi näistä fyysisitä ongelmista enempää
keskustella.
Niin, huomasin äsken että olet maininnut jalkasi jo 9.12.2021
varaventtiilissä, joten johan tuosta olet yli kuukauden ajan "keskustellut",
ilmeisesti kertomatta missään ryhmässä mitään muuta kuin että kipeä on.
Post by Matti Lehtiniemi
Henkiset ongelmani(itsepetos) ja sitä seurannut kaljotelu
ja laiskottelu ovat niin paljon isompia ongelmia.
Etkös sinä päässytkään eroon tuosta kaljotteluongelmasta?? Miten kukaan edes
voi juoda mitään niin pahanmakuista??
Post by Matti Lehtiniemi
Post by TJT2
Niin, kovasti tuli lumet katoilta ovien eteen, piti poistaa kiireesti
jotta se penkka ei ennätä jäätyä.
Mullakin kuului kiva rytinä kun lumi tuli peltikatolta alas.
Niin, joskus tulee oikein vauhdilla, joskus hiljaa valumalla. Yhden
rakennuksen vieressä kaksi penkkaa, kun se hitaasti tuleva tipahtaa aika
lähelle seinää ja vauhdilla tullut on näköjään lentänyt kauas seinästä.
Post by Matti Lehtiniemi
Post by TJT2
Vaan mihin menee noin tolkuttomasti talvella? 14 MWh alle puolessa
vuodessa...?
Onko se tolkuttomasti 90 neliön omakotitalossa ? Mulla siis oli koko
En tiedä kun en noin isoa omista. Isompiakin kävin aikoinaan katsomassa kun
olin etsimässä ostettavaa... Vaan eikös tuossa voi tehdä niin, että pitää
osan huoneista viileinä?
Post by Matti Lehtiniemi
joulukuun jalka kipeäni.Muutamina lyhyinä aikoina jolloin jalkani
toimi,lämmitin yhden pesällisen puita varaavassa takassa.
Ja siinä se mystinen jalkavaiva taas mainittiin. Vaan onko tuo yksi takka
ainoa tulipesä?
Post by Matti Lehtiniemi
Noi ikkunat on vanhat, ei mitään moderneja lämpöikkunoita.Toisaalta ne
ovat kirkkaita, joten aurinkoenergia pääsee kivasti sisään.
Ja talvella lämpö ulos. Kai sinulla sentään on paksut verhot niiden
peittona?
Post by Matti Lehtiniemi
Post by TJT2
Minulla on edelleenkin ostoslistalla ilmastointilaite, sähköä
sellainenkin sitten syö helteellä.
Toi viilennys ei maksa paljoa.Kannattaa ostaa ja panostaa omaan
hyvinvointiin.
Varmasti maksaa, nehän on mielettömän kalliita kapineita, ja sitten menee
sitä sähköä kun sitä joutuu huudattamaan monta tuntia putkeen.
Post by Matti Lehtiniemi
Minunkin kannattaisi ostaa mutta en tiedä kauanko asun täällä maalla.
Ilmastointia tarvitaan nimenomaan kaupungissa.
Post by Matti Lehtiniemi
Sielu kyllä lepää täällä kaukana PK-seudun melskeestä.PK-seutu on
muuttunut isoksi rakennustyömaaksi luotonlaajennuksen takia.On sitä
ollut jo 10 vuotta.
Eikös sitä rakentamista ole ollut aina, ja määrä riippuu lähinnä siitä onko
lama vai nousukausi...?
Post by Matti Lehtiniemi
A) Golf -virran kylmeneminen lisää euroopan kaasunkulutusta ja nostaa
siis kaasun hintaa
Ahaa, uskot ilmastovouhottajien hypoteesiin, että lämpeneminen saa G-virran
heikkenemään jolloin täällä pohjoisessa tuleekin kylmempää, vaikka toisaalta
täällä lämpenee 2 kertaa enemmän kuin etelämpänä??
Post by Matti Lehtiniemi
B) Luotonlaajennuksen takia koronarahastojen yhteydessä on painettu
paljon euroja tyhjästä.
Tämän seurauksena eurot leviää ja aiheuttaa inflaatiota, myös energian
hintaan.
Minua ei haittaisi jos ne eurot leviäisi minullekin, mutta tänäänkin kävi
ihan päinvaistoin, heti aamusta kävin kaupassa ja sitten isommilla
ostoksilla. Ja pöydällä iso kasa laskuja...
Post by Matti Lehtiniemi
C) Ydinvoima- ja ilmasto-pelon takia voimaloita lakkautetaan, minkä
seurauksena kalliiksi muuttuvalla kaasulla lämmitetään.
Ydinvaivalat pitääkin lakkauttaa. Jotenkin tragikoomista, että nykyään
nimenomaan Vihreät ovat innokkaita ydinvaivan puolustajia...
Post by Matti Lehtiniemi
Kun Kotimaan Energia saa vain 4.5 senttiä multa per kWh, saattaa ne
tehdä juuri nyt jopa tappiota sopimuksellani.Siksi pelkään mahdollisia
juonia.
Ei kai ne muuta juoni kuin korotuksen hintaan, sopimusehdoissa lienee
määritelty missä tilanteissa saa korottaa.
--TJT--
Matti Lehtiniemi
2022-01-19 02:07:09 UTC
Post by TJT2
Etkös sinä päässytkään eroon tuosta kaljotteluongelmasta?? Miten kukaan
edes voi juoda mitään niin pahanmakuista??
Kunpa olisin oppinut tuon joskus kauan sitten.
En juo mitään alkoholia, olisin idiootti jos joisin enää koskaan mitään.
Post by TJT2
kun olin etsimässä ostettavaa... Vaan eikös tuossa voi tehdä niin, että
pitää osan huoneista viileinä?
On osa huoneista viileänä.Mutta isoimmat huoneet eivät ole.
Post by TJT2
Ja talvella lämpö ulos. Kai sinulla sentään on paksut verhot niiden
peittona?
Voisihan sitä tuollaistakin joskus kokeilla.Ennemmin ostaisin kyllä
ilmalämpöpumpun.
Post by TJT2
Eikös sitä rakentamista ole ollut aina, ja määrä riippuu lähinnä siitä
onko lama vai nousukausi...?
Rakentaminen on yli-kannattavaa niin kauan kun on luotonlaajennus käytössä.
Post by TJT2
Minua ei haittaisi jos ne eurot leviäisi minullekin, mutta tänäänkin
kävi ihan päinvaistoin, heti aamusta kävin kaupassa ja sitten isommilla
ostoksilla. Ja pöydällä iso kasa laskuja...
Luulisi sinun tietokonemiehenä käyttävän E-laskutusta.

Jalkani nyt on kipeä , harmittaa.
TJT2
2022-01-20 21:01:03 UTC
Post by Matti Lehtiniemi
Post by TJT2
[...]
No miksi sitten kirjoitit "ovat" etkä "olivat"?
z z z
Post by Matti Lehtiniemi
Post by TJT2
kun olin etsimässä ostettavaa... Vaan eikös tuossa voi tehdä niin,
että pitää osan huoneista viileinä?
On osa huoneista viileänä.Mutta isoimmat huoneet eivät ole.
Mitäs jos kokeilisit niinpäin, että isot viileinä ja pienet kuumina?
Post by Matti Lehtiniemi
Post by TJT2
Ja talvella lämpö ulos. Kai sinulla sentään on paksut verhot niiden
peittona?
Voisihan sitä tuollaistakin joskus kokeilla.Ennemmin ostaisin kyllä
ilmalämpöpumpun.
Sellaiset pitää meteliä. Aikoinaan kävin katsomassa erästä myynnissä olevaa
rivitaloasuntoa, huomasin että naapurilla sellainen laatikko seinässä ja
totesin, että kiireesti seuraavaa kohdetta katsomaan.
Post by Matti Lehtiniemi
Post by TJT2
Eikös sitä rakentamista ole ollut aina, ja määrä riippuu lähinnä
siitä onko lama vai nousukausi...?
Rakentaminen on yli-kannattavaa niin kauan kun on luotonlaajennus käytössä.
Ei näytä olevan ollenkaan kannattavaa, telkkarissakin esittelivät sitä
tapausta kun rakentaminen jäi kesken ja ne osittain rakennetut talot
purettiin. Ja täälläpäin oli useissa paikoissa kylttejä, että tähän
rakennetaan sitä ja tätä, eipä vaan ole rakennustyömaita ilmestynyt, vaan ne
kyltit ränsistyy, ja osa ilmeisesti poistettu maisemaa pilaamasta.
Eräässäkin luvattiin, että kyltin paikalle tulee iso rivitalo, jos 3 (tjsp)
asuntolle löytyy ostaja, jostain luin että yhdelle olisi, ilmeisesti niitä
muita ei sitten enää löytynyt.
Post by Matti Lehtiniemi
Post by TJT2
[...]
En todellakaan käytä, eikös se ole joku automaattinen systeemi? Minä haluan
tietysti päättää ihan itse mitä laskuja maksan ja milloin.
Post by Matti Lehtiniemi
Jalkani nyt on kipeä , harmittaa.
Ja sieltä se mystinen jalka, josta et halua keskustella, tuli taas mukaan
keskusteluun. Minullakin on ollut monta kertaa, itseasiassa toisessa näkyy
vieläkin jäljet, kun eräänä kesänä polttopuupino ei kestänytkään sen päällä
seisomista josta sitten seurasi että tuli verta ja kipeää teki. Pitkän
pätkän jouduin leikkaamaan sellaista leikattavaa kangaslaastaria. Todella
kätevä keksintö, voi hoitaa melkein miten pitkän haavan tahansa. Mutta yksi
vakava puute, siitä loppuu se leveys aika usein kesken. Minkähän takia sitä
ei ole kuin yhtä leveyttä?? Vai onko??
--TJT--
TJT2
2022-01-22 07:22:28 UTC
Post by TJT2
Mitäs jos kokeilisit niinpäin, että isot viileinä ja pienet kuumina?
No kun en tiedä selviänkö näistä törttöilyistäni edes hengissä, niin
en viitsi optimoida rahankultusta.Jos pitäisin peräkammarin(jossa
asun) lämpimänä ja isot huoneet viileinä, niin joutuisin menemään
vessaan viileiden huoneiden läpi, jota en halua.
Joudut siis kävelemään kipeällä jalallasi usean huoneen läpi... Minulla on
WC ihan makuuhuoneen vieressä, kaksi askelta sängystä ovelle, tai yksi jos
oikein kovasti venyttää.
Post by TJT2
Sellaiset pitää meteliä. Aikoinaan kävin katsomassa erästä myynnissä
olevaa rivitaloasuntoa, huomasin että naapurilla sellainen laatikko
seinässä ja totesin, että kiireesti seuraavaa kohdetta katsomaan.
Eikös ne nykyään ole aika hiljaisia ?
Ehkä uudet kaupassa nyt myynnissä olevat, mutta tuokin todennäköisesti
asennettu jo vuosia ennen sitä käyntiäni, ja tuosta kännistänikin on vuosia.
Ja vielä aikaisemmin kun asuin kaupungissa kerrostalossa, reitti
lähikauppaan kulki katua pitkin, jonka varrella omakotitaloja. Ja yhden
seinässä sellainen melulaatikko, kuuli jo kaukaa. Muistaakseni kuului ihan
asuntoonikin asti jos piti ikkunan auki sinnepäin ja kuunteli tarkasti.
Ilmainen ilmastoystävällinen
Ilmastoystävällinen... Osaatko edes kertoa ilmaston määritelmän??
lämmitysmuoto kuulostaa muutenkin hyvältä, vaikka siitä lähtisi hieman
ääntä.
Kuulostaa ihan vihervasemmistolaiselta logiikalta. Btw, eräs V8:lla
varustettu entinen autoni oli muuten pari kk sitten myynnissä nettiautossa,
kovin huonoon kuntoon ne minun jälkeiset omistajat ovat sen päästäneet,
mutta hinta noussut moninkertaiseksi... Enkä enää löytänyt kun viimeksi
tarkistin, joten ilmeisesti se auto on löytänyt taas uuden ostajan.
Automaatti, joten sitä voi ajaa yhdellä jalalla, joten sopisi sinullekin.
Post by TJT2
[...]
Luotonlaajennuksen ja himoverotuksen takia ihmiset joutuvat muuttamaan
isoihin keskuksiin, koska palvelut maaseudulla vähenevät.Tietenkään ei
Mihen verotus tähän liittyy? Ihan samat verothan kaupungissa asuvatkin
joutuvat maksamaan, ja lisäksi vuokrat yleensä kaupungissa korkeammat, auton
pysäköinnistä joutuu maksamaan jne.
itä-Suomessa tarvita juurikaan uusia asuntoja.Ne kannattaa mielummin
rakentaa sinne , minne huijatut rahat menee eli isoihin kaupunkeihin.
Siis huijatut ihmiset menee kun harhoissaan kuvittelevat että kaupungissa
asuminen on jotenkin parempaa.
Post by TJT2
En todellakaan käytä, eikös se ole joku automaattinen systeemi? Minä
haluan tietysti päättää ihan itse mitä laskuja maksan ja milloin.
Mutta sitten laskut menisivät automaattimaksuun , eikä sinun
tarvitsisi tehdä mitään !
Etkö ole yhtään helpon elämän fani ?
Olen, mutta rajansa siinäkin. Btw2, luetko kuluttajaryhmää? Tässähän ei ole
enää mitään Linux-asiaa, joten linuxryhmän voisi poistaa jakelusta.
--TJT--
Ari Saastamoinen
2022-01-21 09:39:22 UTC
Post by TJT2
[...]
Oppinut? Eikös tuonmuka maistanut jo ihan ekalla yrittämällä,
että alkoholi on pahanmakuinen teollinen liuotin?
--
Arzka oh3mqu+***@hyper.fi - En halua follareita mailina
* Edellinen sigu oli aika paska jostain viime vuosituhannelta *
Matti Lehtiniemi
2022-01-21 10:26:10 UTC
Oppinut? Eikös tuonmuka maistanut jo ihan ekalla yrittämällä,
että alkoholi on pahanmakuinen teollinen liuotin?
No sitäpä olen juuri muistellut lapsuudesta.Pahaahan se oli.Mutta kun
sitä lapsi alitajuntaisesti ihailee vanhempiaan, ja isää, joka joi 1
pullo kossua + kaksi viinipulloa joka päivä koko 80-luvun.
Jotenkin sitä kasvoi siihen kulttuuriin.
Isä oli samassa ryyppyporukassa Armi Aavikon ja Arto Paasilinnan kanssa,
ja molemmat kuolivat alkoholiin.Paasilinna sai porttikiellonkin moniin
Espoon ravintoloihin.
Ari Saastamoinen
2022-01-13 09:46:14 UTC
kirjoittaa paljon mitään vaan ainoastaan klikata hiirellä. Vaan ei
sekään ole kätevää jos käy niin, että ohjelmaa ei löydykään
siitä listasta.
Mä olen joskus ajat sitten sanonut, että graafiset käyttöliittymät
tekevät helpoista asioista helpompia, mutta hankalista asioista
välillä jopa mahdottomia.
Ari Saastamoinen
2022-01-11 11:11:32 UTC
Post by TJT2
Sähköhän on lähes ilmaista, siirtohan se maksaa, mutta siinähän
on se kiinteä kulu, joka pitää maksaa vaikka ei käyttäisi
sähköä ollenkaan.
No ei toi siirto nyt niin kauheasti maksa. Esim. tällä hetkellä ei
mistään taida löytää sähkösopimusta, jossa sen sähkön hinta olisi
vähemmän kuin siirto. Verot nyt on mitä on, ja ne laskutetaan tuon
siirtolaskun yhteydessä vaikka ne koskeekin ihan yhtäläisesti sitä
koko pakettia.

Eikä toi siirron perusmaksukaan nyt ihan kauhean paljoa ole. Näyttäisi
olevan karvan alle neljä euroa kuussa (mikäli riittää 3x63A) ja
parikymppiä, jos tarttee isompaa pääsulaketta.
Post by TJT2
sitä unixia tarvitse opetella jotta osasi linuxin? Opinhan minäkin
käyttämään AmigaOS:ia, ja vasta sitten paljon myöhemmin opin
että sillähän on jonkinverran yhteistä, ilmeisesti ne
En ihan oikeasti kauheasti yhteistä osaa keksiä AmigaOS:n ja
nimenomaan jonkun jumixhärpäkkeen kanssa. Paitsi, että ne on molemmat
käyttiksiä, ja kaikissa käyttiksissä on yhteisiä piirteitä :)
TJT2
2022-01-12 08:54:33 UTC
Post by Ari Saastamoinen
Post by TJT2
[...]
Mitä ihmettä selität? Sähkölasku ja siirtolasku tulevat eri yhtiöiltä,
minulla se uusin sähkölasku 9,70 e, siis alle 10 euroa, kuten totesin.
Siirtolaskut 32,79 ja 43,30 e. Aika paljon enemmän tuo siirto näyttää
maksavan kuin itse sähkö. Tuossa sähkölaskussa on hankalasti kerrottu verot
paperin etusivulla ja takasivulla on sitten niputettu Yleisenergia 7,71e,
kuukausimaksu 1,99 e, yhteensä 9,70. Etusivulla kerrotaan että
arvonlisäveroa 1,88 ja loppusumma ilman veroa 7,82 e.
Post by Ari Saastamoinen
Eikä toi siirron perusmaksukaan nyt ihan kauhean paljoa ole. Näyttäisi
olevan karvan alle neljä euroa kuussa (mikäli riittää 3x63A) ja
parikymppiä, jos tarttee isompaa pääsulaketta.
Ja taas pitää ihmetellä. "Perusmaksu 1 x 25A 22,32 e/kk". ja "Perusmaksu 3 x
25A 37,56 e/kk". Etusivulla "veroton summa 34,92" ja ALVia 8,38 ja
takasivulla Perusmaksu 37, 56 e, siirtomaksu 3,51 e ja sähkövero 2,23 e,
yhteensä 43,30 e. Siis jo ihan pienimmällä mahdollisella sulakevaihtoehdolla
yli 20 euroa eikä suinkaan alle 4. Ja kun joudun kahdesta asunnosta
maksamaan, niin 32,79 + 43,30 on tietysti yhteensä 76,09 euroa. Siis lähes
satasen joudun maksamaan siirrosta joka kuukausi kun käytän sähköä muutaman
euron arvosta. Ja vaikka en käyttäysi yhtään, niin ilmeisesti pitäisi maksaa
22,32 + 37,56 = 59,88 euroa, siis pyöreästi 60.

Ja hinnaston mukaan "Yleissähkön siirron perusmaksu 3 x 63A 142,60 e/kk"!!!
Mistä ihmeestä saa yli 140 euron arvoisen siirron alle neljällä eurolla???
Post by Ari Saastamoinen
Post by TJT2
[...]
Kyvyttömyytesi useissa asioissa on jo noteerattu vuosia sitten. Ilmeisesti
et ole koskaan käyttänyt CLI/Shell komentoja, varsinkaan AmigaOS3.x:ssä?
Kovasti muistuttavat samoja kuin linuxin mystiset merkkijonot... Tosin
täytyy myöntää, että itse olen aika vähän tarvinnut, kun lähes kaiken voi
tehdä graafisesti. Amigassa jo silloin 1900-luvulla, linuxiinhan tutustuin
syvällisemmin vasta 2010-luvulla, ja graafista näyttää siinäkin lähes kaikki
olevan. Suurin osa ohjelmistakin asentuu automaagisesti hiirellä
klikkaamalla, jos ohjelma löytyy siitä jakelusta. Löytymättömät täytyy
sitten hankalasti ladata ja asentaa manuaalisesti, mutta yleensä siihenkin
riittää että copypastaa netistä ne tekstit niistä mitään ymmärtämättä, ja
painaa entteriä ja katsoo kun jotain vilisee siinä ruudussa. Ja sitten
johonkin ilmestyy ikoni, josta ohjelman saa käyntiin normaalisti hiirellä.
Tai siitä käynnistysvalikosta.
--TJT--
Ari Saastamoinen
2022-01-12 11:42:07 UTC
Post by TJT2
[...]
Niin ne tuleekin eri yhtiöltä (paitsi jossain tapauksissa joskus samalta).

Mulla edellinen Helenin 3 kk:n lasku oli 38.94 EUR, josta energian
hinta oli 4.38 snt/kWh, ja perusmaksua 0 EUR.

Ja edellinen siirtolasku oli 82.99 EUR. Jossa se varsinainen
siirtomaksu on 3.1868 snt/kWh ja perusmaksu (25A-63A) 3.98 EUR/kk, sekä
sähkövero 2.79372 snt/kWh.

Eli siirto on halvempi kuin se varsinainen sähkö. Ja nyt kun toi mun
Helenin määräaikainen diili loppuu kohta, niin ei taida mistään löytää
enää juurikaan alle seitsemän sentin diiliä, jonka jälkeen toi sähkön
hinta on jo enemmän kuin siirto ja sähkövero yhteensä (Vaikka kuten
sanoin, niin toi vero on ihan yhtälailla tuosta itse sähköstäkin,
mutta ovat vain ottaneet käytännön, että siirtoyhtiö laskuttaa sen)
Post by TJT2
[...]
No siinähän ihmettelet. Noi mun antamani luvut on suoraan mun
edellisistä laskuista.
Post by TJT2
Ja hinnaston mukaan "Yleissähkön siirron perusmaksu 3 x 63A 142,60
e/kk"!!! Mistä ihmeestä saa yli 140 euron arvoisen siirron alle
neljällä eurolla???
Ainakin täällä Tampereella.
Post by TJT2
[...]
Olen käyttänyt. Lähes yhtä paljon ne muistuttavat MS-DOSin
komentokehotteen asioita. Ja sanoisin, että esim. CP/M:n
komentokehote oli vielä lähempänä Amigaa kuin UNIXin tai MS-DOS:in
komentotulkit.
TJT2
2022-01-13 08:02:46 UTC
Post by Ari Saastamoinen
Post by TJT2
[...]
Ei voi tulla, täällä meilläpäin sama yhtiö jouduttiin pilkkomaan kahteen
osaan kun tuli se laki sähkön kilpailutuksesta.
Post by Ari Saastamoinen
Mulla edellinen Helenin 3 kk:n lasku oli 38.94 EUR, josta energian
hinta oli 4.38 snt/kWh, ja perusmaksua 0 EUR.
Helenin sivustolla on vain jotain sopimustekstejä kun etsin hinnastoa
hinnastosivulta, mutta sähkösopimussivulla on systeemi, joka antoi
"perussähkö 10,79 c/kWh, perusmaksu 3,84 e/kk.".Siis toistaikseksi voimassa
olevana, mutta jos ottaa 2 vuoden sopimuksen, sähkö maksaa "vain" 10,65
c/kWh ja perusmaksu tuo sama 3,84. Ja jos haluaa tuulisähköä, saa maksaa
11,26 c/kWh ja viherpiipertäjien... korjaan ympäristösähkö 11,67 ja kaikissa
tuo sama 3,84 euron kuukausimaksu. Joten minkä ihmeen sopimuksen olet
onnistunut tekemään miten?
Post by Ari Saastamoinen
Ja edellinen siirtolasku oli 82.99 EUR. Jossa se varsinainen
Tuokin kolmelta kuukaudelta? Minulle laskut tulee kerran kuussa, ne
aikaisemmin postaamani ovat 1.11. - 30.11.2021, eilen tuli sitten taas
postiluukusta lisää sähkölaskuja...
Post by Ari Saastamoinen
siirtomaksu on 3.1868 snt/kWh ja perusmaksu (25A-63A) 3.98 EUR/kk,
sekä sähkövero 2.79372 snt/kWh.
Tulikos tuokin Helenalta? En löydä tuolta sivustolta mitään sähköliittymien
hinnastoa, ainoastaan linkki
https://www.helensahkoverkko.fi/
jossa sitten kerrotaan jotain Helsinkiin liittyvää.
Post by Ari Saastamoinen
[...]
Niin, siirtolaskussa on sekä ALV että erillinen sähkövero, energialaskussa
puhutaan vain ALVista.
Post by Ari Saastamoinen
Post by TJT2
[...]
Todellakin ihmettelen miksi sinä saat lähes ilmaista sähköä verrattuna
siihen mitä minä joudun sähköstä maksamaan. Tosin sainhan minäkin muutama
vuosi sitten halpaa sähköä, kun ei tarvinnut tehdä mitään sähkösopimusta,
vaan isännöitsijä lähetti kerran vuodessa suht pienen laskun, kun se sähkö
oli "taloyhtiön sähköä". Taloyhtiö oli tehnyt jonkin ihme sopimuksen
kaukolämpöön liittymisen yhteydessä.
Post by Ari Saastamoinen
Post by TJT2
Ja hinnaston mukaan "Yleissähkön siirron perusmaksu 3 x 63A 142,60
e/kk"!!! Mistä ihmeestä saa yli 140 euron arvoisen siirron alle
neljällä eurolla???
Ainakin täällä Tampereella.
Linkki kyseiseen hinnastoon, please.
Post by Ari Saastamoinen
Post by TJT2
sitten. Ilmeisesti et ole koskaan käyttänyt CLI/Shell komentoja,
varsinkaan AmigaOS3.x:ssä? Kovasti muistuttavat samoja kuin linuxin
mystiset merkkijonot...
Olen käyttänyt.
Minkälainen Amiga sinulla oli?
Post by Ari Saastamoinen
Lähes yhtä paljon ne muistuttavat MS-DOSin
komentokehotteen asioita.
Toki, minähän kirjoitin "jonkinverran yhteistä", joten siihen jää sitten
aika paljon yhteistä MS-DOSsin kanssa.
--TJT--
Ari Saastamoinen
2022-01-13 10:17:10 UTC
Post by TJT2
[...]
Kuten sanoin, niin tänä päivänä ei taida mistään läytää alle seitsemän
sentin diiliä. Toi mun diili on tehty parisen vuotta sitten
määräaikaisena kahden vuoden sopimuksena, ja tuo määräaika on
valitettavasti kohta loppumassa. joten täytyy kohta tehdä uusi noilla
paljon kovemmilla hinnoilla.
Post by TJT2
Tuokin kolmelta kuukaudelta? Minulle laskut tulee kerran kuussa, ne
Joo. Kolmen kuukauden lasku toikin oli.
Post by TJT2
Tulikos tuokin Helenalta? En löydä tuolta sivustolta mitään
sähköliittymien hinnastoa, ainoastaan linkki
https://www.helensahkoverkko.fi/
jossa sitten kerrotaan jotain Helsinkiin liittyvää.
Helena ei kykene Tampereella toimittamaan siirtoa. Täällä täytyy
käyttää Tampereen sähköverkko Oy:n palveluita.
Post by TJT2
Linkki kyseiseen hinnastoon, please.
Eikö noi suoraan laskuista ottamani numerot ole muka selkeämpiä kuin
joku hinnasto. Vai etkö usko, että otin ne laskusta?

Mutta tuossa on nyt ainakin joku hinnasto
https://www.sahkolaitos.fi/globalassets/tiedostot/ohjeet-ja-opasteet/sahkoverkko/hinnastot-ja-sopimusehdot/2017-10-01---verkkopalveluhinnasto---sulakepohjaiset-tuotteet_paivitys-2020-12-31.pdf

(Hmm.. miksiköhän tossa PDF:ssä sanotaan vuosiluku 2017 vaikka
tiedostonimessä puhutaan 2020 lopun päivityksestä. No ei noi hinnat
kauheasti ole tuosta muuttuneet)
Post by TJT2
Minkälainen Amiga sinulla oli?
Amiga 500:sia mulla on ollut kolmekin kappaletta. Enää tosin tallessa
ei ole kuin vain yksi, jossa on lisäkortilla asennettu
68030-prosessori ja kovalevy.
TJT2
2022-01-20 21:40:21 UTC
Post by Ari Saastamoinen
Post by TJT2
[...]
En nyt enää muista mistä diilistä tässä puhutaan, mutta maksoin eilen
siirtolaskun, jossa edelleenkin 4,38 snt/kWh (ja jotenkin hassua, että
energialaskussa yksikkö on muodossa "c/kWh" vaikka alunperin olivat samaa
firmaa...), tuon päälle sitten sähkövero, yhteensä 7,17 snt/kWh. Joten ei
sitä ainakaan täältäpäin löydy, ja lisäksi tulee se kuukausimaksu, lähes 40
euroa. Josta sitten minun kulutuksellani seuraa, että 25,8 snt/kWh...
Post by Ari Saastamoinen
määräaikaisena kahden vuoden sopimuksena, ja tuo määräaika on
valitettavasti kohta loppumassa. joten täytyy kohta tehdä uusi noilla
paljon kovemmilla hinnoilla.
Siis pystyykö siirrosta muka tekemään jotain diilejä? Vai olikos tuossa puhe
energialaskusta? Eihän tuota siirtoyhtiötä voi valita, vaan diili on "ota
sähköä sillä hinnalla mitä me sanomme tai ole ilman sähköä". Laskussa tosin
näkyy lukevan "Sopimus on voimassa toistaiseksi", energialaskussa sen sijaan
on päivämäärä, joten minullakin siis määräaikainen.
Post by Ari Saastamoinen
Post by TJT2
Tuokin kolmelta kuukaudelta? Minulle laskut tulee kerran kuussa, ne
Joo. Kolmen kuukauden lasku toikin oli.
No jo on kummalliset systeemit siellä Tampereella.
Post by TJT2
Linkki kyseiseen hinnastoon, please.
Eikö noi suoraan laskuista ottamani numerot ole muka selkeämpiä kuin
joku hinnasto. Vai etkö usko, että otin ne laskusta?
En tietenkään usko, sinähän olet evolutionisti.
Post by Ari Saastamoinen
[...]
Tai sitten
https://www.sahkolaitos.fi/globalassets/tiedostot/ohjeet-ja-opasteet/sahkoverkko/hinnastot-ja-sopimusehdot/2017-10-01---verkkopalveluhinnasto---kaikki-tuotteet_paivitys-2020-12-31.pdf

Mutta joo, siellä tosiaan sanotaan että perusmaksu 3,98 e/kk ja 3,1868
snt/kWh.
Post by Ari Saastamoinen
(Hmm.. miksiköhän tossa PDF:ssä sanotaan vuosiluku 2017 vaikka
tiedostonimessä puhutaan 2020 lopun päivityksestä. No ei noi hinnat
kauheasti ole tuosta muuttuneet)
Ihan alareunassa lukee "31.12.2020". Vaan kovasti ihmettelen miksi
perusmaksu noin pieni, ja siirtohintakin suhteellisen pieni. Toimiiko tuo
yhtiö vain kaupungin sisällä, siis kaikki johdot maan alle kaivettuja
kaapeleita? Täällä maaseudullahan ne perustelee korkeita hintoja sillä, että
metsät täynnä avolinjoja, joiden päälle kaatuu puita, täytyy siirtää linjat
metsän keskeltä maantien varressa oleviin pylväisiin. Ja vaihtaa avojohdot
sellaiseen kaapeliin. Jonka jälkeen joku keksii, että se kaapeli täytyykin
siirtää ilmasta maan alle.
Post by Ari Saastamoinen
Post by TJT2
Minkälainen Amiga sinulla oli?
Amiga 500:sia mulla on ollut kolmekin kappaletta. Enää tosin tallessa
Joissa oli Kickstart 1.2 tai 1.3, jolloin Workbench oli 1.2 tai 1.3, joten
tuskin sinulla on ollut WB 3.5.
Post by Ari Saastamoinen
ei ole kuin vain yksi, jossa on lisäkortilla asennettu
68030-prosessori ja kovalevy.
Kovalevy naulataan seinään, kiintolevy asennetaan tietokoneeseen. Minulla
oli B2000 ja A1200, tuossa kakstonnisessa PC-kortti ja kiintolevy, ja
yhdessä vaiheessa piti olla 68060-turbo, joka ei sitten toiminutkaan
kunnolla, kävi Saksassa asti takuuhuollossa, jonka jälkeen ei toiminut
ollenkaan. Broadlinen "huolto" sitten muistaakseni väitti että CPU dead, ja
syyttivät että olisin itse rikkonut, mutta kun sitten möin koko kortin, niin
ostaja muistaakseni kertoi että CPU OK. Tai miten tuo menikään, en muista
muuta kuin että ihan tolkuttomasti tuohonkin meni rahaa. Ja lakimiestäkin
kävin tapaamassa.
--TJT--
Ari Saastamoinen
2022-01-21 09:43:51 UTC
Post by TJT2
Joissa oli Kickstart 1.2 tai 1.3, jolloin Workbench oli 1.2 tai 1.3,
joten tuskin sinulla on ollut WB 3.5.
Kyllä tuo toimi ihan hyvin A500:ssakin.
TJT2
2022-01-22 07:35:17 UTC
Post by TJT2
Joissa oli Kickstart 1.2 tai 1.3, jolloin Workbench oli 1.2 tai 1.3,
joten tuskin sinulla on ollut WB 3.5.
Kyllä tuo toimi ihan hyvin A500:ssakin.
Siihenkin siis pystyi päivittämään KS3.1:n tai mikä se uusin kickstartti
olikaan...!? Ja mites graffat? Uudemmathan oli niitä AGA, uudempi Denise tai
mikä se graffapiiri olikaan, näköjään olen unohtanut nämäkin vaikka
aikoinaan oli kytkentäkaavio isolla paperilla ja paljon muuta. Minkälaista
monitoria käytit? Itselläni oli aikoinaan se Commodoren oma multisync, ja
sitten se jonkun toisen (Microvitec?) multisync, käteviä mutta kalliita. Ja
ennen noita tietysti se C:n oma videomonitori, sisäänrakennetut kajarit,
nykyään näytöissa ei ole minkäänlaisia, varmaan tämäkin sitä
"evoluutiota"....
--TJT--
Ari Saastamoinen
2022-01-22 13:38:27 UTC
kickstartti olikaan...!? Ja mites graffat? Uudemmathan oli niitä AGA,
uudempi Denise tai mikä se graffapiiri olikaan, näköjään olen
Suurin erohan tuossa AGA:ssa ja OCS:ssä oli se, että AGA pystyi
käyttämään isompaa muistimäärää grafiikkamuistina, ja siinä oli
mahdolista käyttää 8 bittiä / pixeli, kun vanhempi tuki vain enintään
viittä, joten näin ollen AGAan sai enempi värejä ruutuun
samanaikaisesti. Mutta nimenomaan työpöytäkäytössä tuo ero ei kyllä
esille tullut, harvalla tais olla desktopissa yli kahdeksaa väriä.
ja paljon muuta. Minkälaista monitoria käytit? Itselläni oli aikoinaan
Ihan tollainen Philipsin 14" matkatelkkari johon kuva SCART-liittimellä.

Onko tässäkin ääkköset viä rikki?

Jukka Lahtinen
2022-01-22 22:27:58 UTC
Post by Ari Saastamoinen
Onko tässäkin ääkköset viä rikki?
Nyt näyttäisi olevan kunnossa, tosin ilmeisesti utf-8 eikä varmempi
iso-8859-1..
Jukka Lahtinen
TJT2
2022-01-25 06:38:19 UTC
Post by Ari Saastamoinen
[...]
Netissä sanotaan, että OCS ja ECS käyttivät neljää
x x x
In the previous OCS and ECS chipsets, the colour palette was always formed
using 4bits for each of the Red, Blue and Green elements, giving a total of
4096 colours (16*16*16=4096) to choose from, of which 32 could be shown
onscreen at once without using the EHB or HAM6 video modes. HAM could show
all possible colours, with restrictions, and EHB could display 64 colours,
but both had heavy restrictions, and are covered in more detail on the pages
for OCS and ECS.

In AGA, this was doubled to 8 bits for each RGB element, giving a total of a
16.8 million colour palette (256*256*256=16,777,216 colours) while retaining
near total compatibility with older software. This increased the maximum
onscreen colours without using tricks to 256 colours, and added a new HAM
mode, HAM8, which can technically show virtually all of the over 16 million
colours available in the palette,
x x x
http://theamigamuseum.com/the-hardware/the-aga-chipset/

Ja suurin ero tietysti
z z z
The bus width for the Chip RAM access to and from the custom Chips was
doubled, from 16-bit to 32-bit, to allow more to be completed on each bus
cycle. The bus clock speed was also doubled. This meant that operations
done by the custom chips were up to 4 times the speed when compared to the
previous generations, which is a considerable improvement.
It also allowed output in higher resolutions for the higher colour modes
z z z
mutta tuolla museosivulla ei näytä olevanenempää resoluutioita, sen sijaan
wiki solvaa

x x x
AGA lacks flicker free higher resolution modes, being only able to display
640 × 480 at 72 Hz flicker-free operation. 800 × 600 mode is rarely used as
it can only operate at a flickering 60 Hz interlaced mode. In contrast,
higher-end PC systems of this era can operate 1024 × 768 at 72 Hz with a
full 256-color display. AGA's highest resolution is 1440 × 580 (262 144
colors) in interlaced 50 Hz PAL mode, when overscan is used.
x x x
https://en.wikipedia.org/wiki/Amiga_Advanced_Graphics_Architecture
vaikka nimenomaan tuo välkkymisen poisto oli merkittävä parannus.
Post by Ari Saastamoinen
samanaikaisesti. Mutta nimenomaan työpöytäkäytössä tuo ero ei kyllä
esille tullut, harvalla tais olla desktopissa yli kahdeksaa väriä.
No se on heidän häpeänsä.
Post by Ari Saastamoinen
ja paljon muuta. Minkälaista monitoria käytit? Itselläni oli aikoinaan
Ihan tollainen Philipsin 14" matkatelkkari johon kuva
SCART-liittimellä.
Siis nysväsit 14-tuumaisella välkkyvällä PAL-näytöllä... tai joo, se
matalampi resoluutio vielä meni, mutta interlaced sai ainakin minun
silmäni... Todennäköisesti nämä nykyiset silmäongelmana johtuvat ainakin
osittain siitä, että tuijottelin aikoinana liikaa sitä 1084S-monitoria,
kunnes sitten lopulta sain sen 15-tuumaisen microvitecin (Escomin?) ja siinä
välissä oli se Commodoren oma 1942. Tai mitä ne olikaan, aika monta
erilaista näkyy aikoinaan olleen olemassa
https://gona.mactar.hu/Commodore/monitor/Commodore_monitors_by_model_number.html

Ja niihin graffakortteihin sitten ilmeisesti sai kiinni vähän vaikka mitä
https://amitopia.com/amiga-graphics-card-guide/
Post by Ari Saastamoinen
Onko tässäkin ääkköset viä rikki?
Ei.
--TJT--
Ari Saastamoinen
2022-01-25 09:32:43 UTC
Post by TJT2
[...]
Eli kuten sanoin. 32 samanaikaista väriä, joten yhdelle pikselille oli
siis käytettävissä 5 bittiä.
Post by TJT2
The bus width for the Chip RAM access to and from the custom Chips was
doubled, from 16-bit to 32-bit, to allow more to be completed on each
bus cycle. The bus clock speed was also doubled. This meant that
No toi kaistanleveyden nostaminen oli tietysti pakollista, jotta saatiin
esim. lisättyä toi yhden pikselin data viidestä kahdeksaan bittiin.

En tuohon AGAan ihan kauheasti perehtynyt, mutta kuinka toi väyläkellon
tuplaaminen oikein tehtiin, kun se alkuperäinen design oli vähän
"perverssi", kun 68000 accessoi muistiväylää vain joka toisella
kellojaksolla (Paitsi YKSI komento oli tuohon poikkeus, ja sen käytöä ei
suositeltu, kun se sotkee ajoituksia) ja sitten noitten oheispiirien DMA
käytti sitä vapaaksi jäävää joka-toista väyläkellon jaksoa.

Nyt jos tuota väyläkelloa nopeutettiin, niin miten toi oli tehty, vai
nostettiinko siinä myös CPU:n kelloa? Vai oliko joku hämärämpi ratkaisu?
Post by TJT2
Post by Ari Saastamoinen
[...]
Oliko siinä 1084:ssä hitaampi fosfori, vai miksi toi telkkari muka
kauheasti enempi välkkyi? Vähän enemmän blurria tuossa telkkarissa toki
oli, kun ton SCARTin kaistanleveys on jotain kuraa, ja impedanssikin
lienee mitä sattuu.

TJT2
2022-01-29 17:40:57 UTC
Post by Ari Saastamoinen
Post by TJT2
[...]
Olet siis harrastanut bittitason ohjelmointia... itselleni riitti Lattice C.
Post by Ari Saastamoinen
oheispiirien DMA käytti sitä vapaaksi jäävää joka-toista väyläkellon
jaksoa.
Et kai ollut joku crackkeri vai miksi tutkit jotain väyläkellon jaksoja yms?
Post by Ari Saastamoinen
Nyt jos tuota väyläkelloa nopeutettiin, niin miten toi oli tehty, vai
nostettiinko siinä myös CPU:n kelloa? Vai oliko joku hämärämpi ratkaisu?
Hämärämpi ratkaisu nimeltä 68030, 25 Mhz. Tai siis A1200:ssa oli vain 68020
ja sekin joku EC, 14 MHz, A4000:ssa joko EC030 tai 040
https://en.wikipedia.org/wiki/Amiga_4000

Siis olet omistanut monta Amigaa, etkä tiedä että noissa AGA-Amigoissa oli
tehokkaammat prossut isommilla megaherteiseillä? (A500 ja B2000 vain 7 Mhz).
Tai johan se tuli ECS:n mukana
https://en.wikipedia.org/wiki/Amiga_3000
josta muuten oli olemassa Unix-versio
https://en.wikipedia.org/wiki/Amiga_3000UX
Post by Ari Saastamoinen
Post by TJT2
Post by Ari Saastamoinen
[...]
Kuka puhui mistään enemmästä? Kelvoton tila se oli monitorillakin,
itseasiassa saattoi olla niinkinpäin että monitorissa nopeampi fosfori. Joka
tapauksessa niin paha ongelma, että siihenkin joku kehitti ratkaisun
https://en.wikipedia.org/wiki/Flicker_fixer
Post by Ari Saastamoinen
toki oli, kun ton SCARTin kaistanleveys on jotain kuraa, ja
impedanssikin lienee mitä sattuu.
Parempihan tuo kuin sen TV-modulaattorin UHF-signaali. Wikissä ei näytä
olevan artikkelia A520:sta mutta
https://en.wikipedia.org/wiki/Amiga_video_connector
Ja nimenomaan SCART oli kaikissa videonauhureissa jne tuohon analogisten
telkkareiden aikaan, parempana vaihtoehtoja sille UHF-piuhalle, mutta
ainakin minulle riitti sekin piuha, en oikein tykännyt scartista, niiden
kanssa tuli jotain outoja ongelmia kun monta laitetta... vaan onhan minulla
näköjään nytkin joku SCART-piuha kiinni telkkarissa, ja toinen toisessa
telkkarissa...
--TJT--
Ari Saastamoinen
2022-01-30 16:15:44 UTC
Post by TJT2
Siis olet omistanut monta Amigaa, etkä tiedä että noissa AGA-Amigoissa
oli tehokkaammat prossut isommilla megaherteiseillä? (A500 ja B2000
vain 7 Mhz). Tai johan se tuli ECS:n mukana
Ei mulla ollut ikinä yhtäään A1200:sta ja kolmetonniseen ei ollut varaa,
joten ei noihin AGA-malleihin tullut juurikaan perehdyttyä. Enkä muuten
vaan muistanut, että 1200:ssa oli parempi lutikka, muistelin, että siinä
oli vaan paremmat noi DMA-piirit, mutta se taisikin olla A600.
Post by TJT2
Ja nimenomaan SCART oli kaikissa videonauhureissa jne tuohon
analogisten telkkareiden aikaan, parempana vaihtoehtoja sille
No saihan se jostain syystä hallitsevan markkina-aseman noissa kodin
AV-laitteissa, mutta ei se sitä tosiseikkaa muuta, että se oli sekä
sähköisesti että mekaanisesti aivan jäätävän paska liitin.

TJT2
2022-02-07 07:33:07 UTC
Post by Ari Saastamoinen
Post by TJT2
[...]
Niistähän kirjoitettiin jopa MikroBitissä. Enkä minäkään omistanut
A4000:sta, mutta toki olen sellaistakin käyttänyt.
Post by Ari Saastamoinen
Enkä muuten vaan muistanut, että 1200:ssa oli parempi lutikka,
muistelin, että siinä oli vaan paremmat noi DMA-piirit, mutta se
taisikin olla A600.
"It is the final Amiga model based on the Motorola 68000 and the 1990 Amiga
Enhanced Chip Set. "
https://en.wikipedia.org/wiki/Amiga_600
Post by Ari Saastamoinen
Post by TJT2
Ja nimenomaan SCART oli kaikissa videonauhureissa jne tuohon
analogisten telkkareiden aikaan, parempana vaihtoehtoja sille
No saihan se jostain syystä hallitsevan markkina-aseman noissa kodin
Koska oli sitä UHF-koksia parempi.
Post by Ari Saastamoinen
AV-laitteissa, mutta ei se sitä tosiseikkaa muuta, että se oli sekä
sähköisesti että mekaanisesti aivan jäätävän paska liitin.
Tuosta olen lähes samaa mieltä.
--TJT--
Ari Saastamoinen
2022-02-07 09:05:42 UTC
Post by TJT2
Post by Ari Saastamoinen
No saihan se jostain syystä hallitsevan markkina-aseman noissa kodin
Koska oli sitä UHF-koksia parempi.
En nyt pitänytkään tuota kilpailijana RF-signaalille, vaan muille
mahdollisille liittimille, joilla RGB-signaalia niihin aikoihin
siirreltiin tai olisi voitu siirrellä.

Ja siis ton RF-signaalin kanssa se ei ollut kilpailija siksi, että
tuossa RF-signaalissa oli PAL:ia, jossa esim. chrominancekomponentin
resoluutio on vain joka toisella juovalla, ja muutenkin menee päällekäin
luminance-signaalin kaistan kanssa. Eli tuosta RF:stä ei siis edes
teoriassa pystynyt saamaan yhtä hyvää kuvaa, kun siinä oli vähemmän
dataa jo alunperinkin. (Ei vaikka konversiot olisi saatu tehtyä täysin
kohinattomasti)
TJT2
2022-02-08 07:26:26 UTC
Post by Ari Saastamoinen
Post by TJT2
Post by Ari Saastamoinen
[...]
Miksi niitä pitäisi siirtää erikseen, kun komposiittikin on olemassa
https://en.wikipedia.org/wiki/Composite_video
Amigassa oli tuollainenkin, tosin muistaakseni A500:ssa ja B2000:ssa siitä
puuttui värit, vaikka oli jo A1000:ssa.
Post by Ari Saastamoinen
Ja siis ton RF-signaalin kanssa se ei ollut kilpailija siksi, että
tuossa RF-signaalissa oli PAL:ia, jossa esim. chrominancekomponentin
Tai NTSCeetä riippuen missä päin maailmaa ollaan.
Post by Ari Saastamoinen
resoluutio on vain joka toisella juovalla, ja muutenkin menee
päällekäin luminance-signaalin kaistan kanssa. Eli tuosta RF:stä ei
Niin, tuolla tavalla sitä TV-kuvaa analogisena aikakautena siirrettiin, ja
käsittääkseni väritelkkareiden omistajat olivat ihan tyytyväisiä.
Post by Ari Saastamoinen
siis edes teoriassa pystynyt saamaan yhtä hyvää kuvaa, kun siinä oli
vähemmän dataa jo alunperinkin. (Ei vaikka konversiot olisi saatu
tehtyä täysin kohinattomasti)
SCARTissa on mahdollista siirtää myös composiittia, mutta sinähän väitit
että se on huonompi sekä sähköisesti että mekaanisesti. Miten se, että
komposiitti menee esim RCA-liittimen kautta tekee siitä sähköisesti
parempaa?
--TJT--
Antti Talsta
2022-05-09 00:28:36 UTC
Post by Ari Saastamoinen
Amiga 500:sia mulla on ollut kolmekin kappaletta. Enää tosin tallessa
ei ole kuin vain yksi, jossa on lisäkortilla asennettu
68030-prosessori ja kovalevy.
Blizzard 1230 IV vai? Itsellä on hienoja muistoja kyseisestä kortista.
Omista Amigoista on kaapissa enää jäljellä Eyetechin valmistama AmigaOne
SE.
Antti Talsta
Ari Saastamoinen
2022-05-09 06:18:59 UTC
Post by Antti Talsta
Blizzard 1230 IV vai? Itsellä on hienoja muistoja kyseisestä kortista.
Omista Amigoista on kaapissa enää jäljellä Eyetechin valmistama AmigaOne
SE.
En muista minkä merkkisiä ne mun lisäkortit oli, mutta ainakaan Blizzard
ei nimenä kuulosta tutulta (tässä yhteydessä)
Antti Talsta
2022-05-09 07:05:18 UTC
Post by Ari Saastamoinen
En muista minkä merkkisiä ne mun lisäkortit oli, mutta ainakaan Blizzard
ei nimenä kuulosta tutulta (tässä yhteydessä)
No ei varmaan kun nyt vasta hoksasin että sun koneet olikin viissatasia
eikä tonnikaksisatasia. Blizzardit on tuhatkaksisatasen turboja. Täytyy
jatkossa lukea silmät auki.
Antti Talsta
Matti Lehtiniemi
2022-01-12 09:45:47 UTC
Post by Ari Saastamoinen
Eikä toi siirron perusmaksukaan nyt ihan kauhean paljoa ole. Näyttäisi
olevan karvan alle neljä euroa kuussa (mikäli riittää 3x63A) ja
parikymppiä, jos tarttee isompaa pääsulaketta.
Olisiko maalla sähkö kalliimpaa.En viitsi hakea jalkakipujen takia
nettipankkitunnuksia katsoakseni sähkölaskuani, mutta minun mielestä oma
3*25 ampeeria sähkösopimus on tuota 37 euron luokkaa perusmaksu.

Täällähän puita kaatuu linjojen päälle ja taitaa lumen painokin niitä
kaataa.
Johtoja kaivetaan myös paljon maan alle em. syiden takia.
TJT2
2022-01-13 08:02:07 UTC
Post by Matti Lehtiniemi
Post by Ari Saastamoinen
[...]
Sinulle ei tule paperilaskua?? Taas oiva esimerkki kuinka perinteinen
menetelmä on parempi, ei tarvitse mitään tunnuksia kun aaneloset on tuossa
pöydällä...
Post by Matti Lehtiniemi
oma 3*25 ampeeria sähkösopimus on tuota 37 euron luokkaa perusmaksu.
Mikä yhtiö?
Post by Matti Lehtiniemi
Täällähän puita kaatuu linjojen päälle ja taitaa lumen painokin niitä
kaataa.
Johtoja kaivetaan myös paljon maan alle em. syiden takia.
Ja tuolla syyllä ne perustelevat siirtomaksujen rajuja korotuksia, vaan
kummasti nuo sähkökatkot tuntuvat vain lisääntyvän. Tänä aamuna huomasin,
että ajastin ei kytkekään päälle samaan aikaan kuin vielä eilen (vai oliko
se toissapäivänä) vaan vasta noin 10 minuuttia myöhemmin, siis ollut noin 10
minuutin katko, eikä edes tällä kertaa tullut tekstiviestiä. Joita on
tänäkin talvena jo tullut runsaasti. Kynttilätkin jouduin eräänä aamuna
etsimään ja sytyttämään, kun alkoi taskulampun paristot hyytyä... Ja jos
jossain Tampereella myydään siirtoa vain muutamalla eurolla, niin aika
selvää että muut yhtiöt rahastaa härskisti. Eikös poliitikot luvanneet, että
tuo kilpailutus vähentää kuluttajien laskua...!? Kuka ministeri tuon
hulluuden sai lakiin?? Vai olikos tämäkin niitä "EU käski, joten tehtiin
kiltisti"?? Pekkarinen ainakin allekirjoitti sen mittarilain...
--TJT--
TJT2
2022-01-13 06:37:12 UTC
Pelissäni oli hakaristejä, samaan tapaan kuin Wolfenstein 3d:ssä.

Miksi videotasi ei saa kommentoida? Ja miksi kanavallasi on vain tuo yksi
video?
--TJT--
Matti Lehtiniemi
2022-01-13 08:52:16 UTC
Post by TJT2
Miksi videotasi ei saa kommentoida? Ja miksi kanavallasi on vain tuo
yksi video?
Kärsin melkoisesta esiintymispelosta, en pysty esiintymään livenä.
Toisaalta jos tekisin off-line videon, ei minun tarvitsisi esiintyä...
Hmm.

En tiennytkään että tuota videota ei voi kommentoida.Ehkä parempikin
niin ,toi on niin vanhaa teknologiaa että nuoret vaan
nauraisivat.Mielestäni se oli hieno vuonna 1997.Tai tarkalleen ottaen
tuosta kehitetty versio.

Mielestäni tein Linux-svgalib versionkin, toi on DOS DJGPP -versio.
Minkä seurauksena lähdekoodistani löytyy makefile.Tai MAKEFILE dos-tyyliin.

Ajattelin tehdä tosta Linux OPENGL -version osoittaakseni itselleni,että
osaan
ohjelmoida vielä.
En tiedä tekisikö peliin amerikkalaisista vihollisia ja natseista
sankareita.Vai natsit vihollisiksi ja amerikkalainen sankariksi.Voisi
olla vitsin vuoksi hauskaa että amerikkalaiset olisivatkin vihollisia.

Mistä tekisin videon ? Luotonlaajennus on niin vaikea asia tajuta ettei
siihen oikein videot auta.Toisaalta videon avulla ihmiset oppivat
paremmin...
TJT2
2022-01-15 02:36:08 UTC
Post by Matti Lehtiniemi
Post by TJT2
[...]
Voihan sitä ihan livenäkin mennä kuvaamaan vaikkapa 612-kulkuetta tai jotain
koronahulluuden vastaista miekkaria. Ei siinä tarvitse kuvata omaa naamaansa
ollenkaan, jos ei halua. Jotkut sriimaajat vaihtavat aika usein etukameraan
(tai miten ne sen tekevätkään), jotkut harvemmin, ja jotkut käytänöllisesti
katsoen ei koskaan. Ja toisaalta, aika monessa off-line videossa on sen
kuvaajan naama, esim Toni Torpan kreationistivideot taitaa olla tehty
off-line.
Post by Matti Lehtiniemi
[...]
Ei siinä ole mitään vitsiä, amerikkalaisethan ne rikollisia olivat, jopa
wikipediassa kerrotaan kuinka amerikkalaiset perustivat peräti 19
massamurhaleiriä (vaikka tuossa artikkelissa annetaankin ihan absurdi
kuolleisuusluku)
https://en.wikipedia.org/wiki/Rheinwiesenlager

Viattomat saksalaiset demonisoitiin, ja rikolliset amerikkalaiset,
rikolliset britit, rikolliset neukut jne valehdeltiin sankareiksi.
Post by Matti Lehtiniemi
Mistä tekisin videon ? Luotonlaajennus on niin vaikea asia tajuta
ettei siihen oikein videot auta.Toisaalta videon avulla ihmiset
oppivat paremmin...
Tee video holocaustin valheellisuudesta tai kehitysopin virheellisyydestä.
--
--TJT--